Genom att förändra arbetssättet i socialtjänsten kan kommunerna i Västerbotten spara stora summor.
Vision har låtit utvärdera ett projekt inom socialtjänsten i Gävle. Där tog personalen för två år sedan initiativ till ett förändrat arbetssätt och en arbetsgrupp fick i uppdrag att arbeta med personer som stod långt från arbetsmarknaden. Målet var att stärka människors möjligheter till egen försörjning.
Socialtjänsten i Gävle valde att fokusera på medarbetarnas arbetsvillkor genom:
- En hanterbar ärendemängd. Medarbetarna i projektet hade mellan 40 och 50 procent färre ärenden per handläggare än kollegorna.
- Stärkt kollegialt stöd. Medarbetarna i projektet fick ökade möjligheter att arbeta i team med kompletterande erfarenheter och kompetenser.
- Ökad klienttid. Medarbetarna i projektet lade 16 procent av arbetstiden på direkt klienttid, jämfört med kollegornas 12,6 procent.
- Bättre kontakter med andra myndigheter. Medarbetarna i projektet hade ett tätare samarbete med till exempel Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
I utvärdering som revisions- och rådgivningsföretaget PwC har gjort på uppdrag av Vision, blir det tydligt att vinsterna som går att uppnå genom att förbättra medarbetarnas villkor är stora.
Samtidigt som medarbetarna i socialtjänsten upplevde att deras arbetsbelastning minskade, kunde nämligen flera personer efter många år med ekonomiskt bistånd gå vidare till annan försörjning och få förbättrade livsvillkor.
I Västerbotten var 48 procent av de som mottog ekonomiskt bistånd 2014, långtidsberoende, alltså i behov av ekonomiskt stöd under mer än tio månader per år.
Nu undrar vi: Hur mycket kan kommunerna i länet tjäna på ett förändrat arbetssätt inom framtidens socialtjänst?
Ingrid Boström