Nya moderaterna vill ha mer kunskap i svensk skola. DÀrför har vi gett tre besked.
För det första ska varje elev fÄ rÀtt stöd i tid. För det andra ska varje elev fÄ mer tid med sin lÀrare. För det tredje ska varje elev ha en skicklig lÀrare.
Samtidigt menar vi att detta inte rÀcker. DÀrför vill vi ha ett handslag med Sveriges förÀldrar för att gemensamt ta ansvar för att höja kunskapsresultaten.
Efter kunskapsutvÀrderingen Pisa (Programme for International Student Assessment) har OECD djupstuderat de svenska elevernas skolresultat samt skÀlen till varför de Àr lÀgre Àn i andra lÀnder.
Sverige skiljer sig inom vissa omrÄden. Det ena Àr tiden som en elev fÄr med en skicklig lÀrare. Det andra handlar om förvÀntningar, bÄde elevens förvÀntningar pÄ sig sjÀlv, men Àven vilka förvÀntningar som förÀldrar, lÀrare och andra vuxna personer runtomkring stÀller pÄ eleven.
HÀr har vi ett gemensamt ansvar och politiska ÄtgÀrder kan inte ensamt förÀndra detta. DÀrför krÀvs det ett handslag med Sveriges förÀldrar.
Dataspel kan ha en positiv inverkan pÄ barn och ungas utveckling av nya förmÄgor. DÀrför har vi flera förslag för mer modern teknik i skolan. Vi vill inrÀtta en webbaserad utbildningsplattform, vi vill genomföra ett lÀrarlyft med fokus pÄ IT och vi vill ge Skolverket ett uppdrag att frÀmja och utveckla IT-anvÀndningen i skolan.
Samtidigt tar vi de fallande kunskapsresultaten pÄ stort allvar och Àr villiga att vÀnda pÄ varenda sten för att komma till rÀtta med denna utveckling. NÀr vi ser att sÀrskilt pojkars lÀsförstÄelse faller samtidigt som hÀlften av de 15-Äriga pojkarna som spelar dataspel gör detta mer Àn tre timmar per dag mÄste vi stÀlla frÄgan om det finns ett samband.
OECD som Ă€r ett forum för idĂ© och erfarenhetsutbyte och ett organ för analys inom alla omrĂ„den som pĂ„verkar den ekonomiska utvecklingen pekar pĂ„ att ett sĂ„dant samband finns. I en rapport som analyserar resultaten i Pisa-undersökningen 2009 framgĂ„r det att elever som tillbringar lite mindre tid framför datorn lyckas bĂ€ttre med digital lĂ€sning Ă€n de som sitter dĂ€r lĂ€ngre. SjĂ€lvklart Ă€r det inte datorspelen i sig som ger negativa effekter â utan överkonsumtionen.
Skolan, lĂ€rarna och politiken kan göra mycket â men att se till att eleverna gör sina hemlĂ€xor och lĂ€gger sig i tid Ă€r frĂ€mst ett ansvar för förĂ€ldrarna. VĂ„rt handslag med Sveriges förĂ€ldrar handlar dĂ€rför om att stĂ€rka elevers kunskaper för att alla ska nĂ„ kunskapsmĂ„len och fĂ„ en bra start i livet.
Tomas Tobé(M) riksdagsledamot för GÀvleborgs lÀn, ordförande i utbildningsutskottet
Hanif Bali(M) riksdagsledamot för Stockholms lÀn