Norrbotniabanan kan vara färdig om 400 år

Debatt. Av 26 000 miljoner kronor har Socialdemokraterna lyckats skrapa ihop 200 miljoner på fyra år.

Not Found2015-04-16 03:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är det klart med Norrbotniabanan.

Den ska verkligen byggas.

Så har det låtit. Men sanningen är långt mer komplicerad än så.

Sanningen är den att Socialdemokraterna har hittat en finansiering motsvarande 200 miljoner kronor för spår till Dåvamyran. Det arbetet kan i absolut bästa fall påbörjas våren 2018.

Är det verkligen att bygga Norrbotniabanan?

För oss är det inte det.

Det vi vet är att Socialdemokraterna hävdar att staten ska, och kan, ta ansvar för att byggandet genomförs. Samtidigt har man ingen som helst finansiering för projektet klar – som är såväl stort som kostsamt. Av 26 000 miljoner kronor har man skrapat ihop 200 miljoner på fyra år. Vill man vara riktigt generös så innebär det att Norrbotniabanan löper hela vägen från Umeå till Luleå om 400 år.

Personligen anser vi att det är av största vikt, inte bara för Västerbotten och Norrbotten, att detta infrastrukturprojekt färdigställs. Det är viktigt för jobben, för näringslivet och för alla människor – men det är lika mycket en signal om att hela landet verkligen har en betydelse.

För så är det. Norra Sverige har en stor betydelse för övriga landet och förtjänar en infrastruktur som kan skapa nya förutsättningar. Det är också därför det finns skäl att dra öronen åt sig när det är klang- och jubelföreställning för att man ”hoppas” kunna finansiera mindre än en procent av projektet på fyra år.

Centerpartiet vill inte vänta 400 år på att Umeå och Luleå knyts ihop med modern infrastruktur.

Det är också därför vi har ett stämmobeslut på att hela banan ska byggas och att det ska ske i samverkan mellan offentligt och privat, gärna med medfinansiering från EU.

Det innebär att det privata – exempelvis via investeringsfonder – går in och betalar delar av finansieringen, och i gengäld får igen sina pengar via banavgifter eller motsvarande.

Då kan finansieringen säkras snabbt och byggandet komma igång. Det har visat sig fungera utmärkt i andra länder och erfarenheten är att man kan bygga mer, snabbare och till och med billigare än om allt ska ske inom ramen för statsbudgeten.

Det ska inte behöva ta 400 år att få Norrbotniabanan på plats. Därför borde regeringen ge Trafikverket i uppdrag att titta på om det går att finansiera bygget i samverkan mellan offentligt och privat.

Helena Lindahl(C)

riksdagsledamot för Västerbottens län och näringspolitisk talesperson

Carina Sundbom(C)

gruppledare i Skellefteå kommun

Lars Bäckström(C)

oppositionsråd i Robertsfors kommun

Vi har ett stämmobeslut på att hela banan ska byggas och att det ska ske i samverkan mellan offentligt och privat.

Läs mer om