Nej till betyg från årskurs fyra

Det minsta man borde kunna begära av ledande politiker är att vänta, utvärdera och lyssna på elevernas önskning innan nästa steg tas.

Not Found2014-11-06 20:34
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen berättade den borgerliga Alliansen att man vill försöka driva igenom ett antal förslag i riksdagen. Ett av dem är att införa betyg från årskurs fyra, någonting som vi i Rädda Barnens Ungdomsförbund säger nej till.

Rädda Barnens undersökning ”Ung röst 2014” visar att 90 procent av eleverna mellan 12 och 16 år känner sig stressade över skolarbetet och att 83 procent är oroade för sina betyg. Stressen och pressen bidrar till den ökade psykiska ohälsan.

Många vuxna säger att barn måste få vara barn. Det är dags att börja praktisera det. Barn ska vara i skolan för att lära sig och utvecklas, inte för att bedömas. Många unga upplever att deras första betyg blir en stämpel för hur bra eller dåliga de är, och att det hindrar dem i sitt lärande och försämrar deras självkänsla.

Tidigare betyg är ingenting som efterfrågas av forskningen på skolområdet. Flera forskare menar att tidigare betyg inte kommer att öka kunskapsnivån i skolan. Det var dessutom inte länge sedan tidpunkten för det första betyget sänktes från årskurs åtta till årskurs sex.

Det minsta man borde kunna begära av ledande politiker är att vänta, utvärdera och lyssna på elevernas önskning innan nästa steg tas.

Sara Thiringer förbundsordförande Rädda Barnens Ungdomsförbund

Läs mer om