Nu i helgen pågår ”Gräv 2014” i Umeå. Fler än 600 journalister möts vid en av mediasveriges viktigaste mötesplatser.
I det sammanhanget är det naturligt för oss som brinner för norra Sveriges utveckling att lyfta frågan kring hur media påverkar förutsättningarna för tillväxt. När medias närvaro i norra Sverige minskar ser vi hur detta påverkar samhällsutvecklingen och inte minst näringslivet.
Bilden av norra Sverige är ibland något skev. Medan många ser skog, fjäll och avflyttning ser vi nytänkande kultur, ett expanderande och framtidsinriktat näringsliv och innovation.
Att sprida fler bilder av ett dynamiskt norra Sverige är ett av våra viktigaste uppdrag. Inte bara för att göra oss själva rättvisa, utan också för att det gynnar hela Sverige. Basindustrins förmåga till förädling och vidareutveckling, tillsammans med design, digitala och kreativa näringar, påverkar landets konkurrenskraft och export.
Medias närvaro uteblir aldrig helt, men minskningarna har effekt på möjligheterna till direktrapportering och relevant nyhetseffekt. Även om media skulle upprätthålla relativt goda kvoter av journalistnärvaro ser vi hur dessa centraliseras till de större kuststäderna.
I norra Västerbotten och hela övre Norrland är avstånden långa. Det är inte sannolikt att rykande färska nyheter kommer kunna levereras i samma utsträckning om journalister måste färdas långa avstånd varje gång något viktigt inträffar.
Fortsätter utvecklingen kommer de stora företagen tvingas att söka sig söderut medan småföretagens förutsättningar till existens ställs på sin spets. Detta kan ha förödande effekter för Västerbottens näringsliv – och särskilt för inlandet. En mindre ort kan vara helt beroende av ett företags närvaro.
Att stoppa avfolkningen av vårt inland är inte ett ansvar som bara ligger på mediakårens axlar, men förutsättningarna för tillväxt stärks kraftigt av goda möjligheter till direktrapportering.
Frekvensen av nyheter som sprids från inlandet har inverkan på politiken. Pratas det inte om landsbygd och dess vardag finns den snart inte heller. Media får aldrig bli en turist i verkligheten.
Nedläggningarna påverkar även länets attraktivitet. Tillväxt och inflyttning är viktig för god välfärd, arbetsmarknad och kompetensförsörjning. Ihållande neddragningar får privatpersoner och entreprenörer att vända blickarna i annan riktning än norrut.
Vi tror att nytänkande och samarbete är lösningen. Tillsammans med fler länsaktörer skapar vi nya forum för nyheter och samverkan, något som är viktigt i en tid då information i allt mindre utsträckning hämtas från traditionell nyhetsförmedling. Ett exempel är ”Mötesplats Lycksele” som anordnas i juni, Västerbottens nya mötesplats för innovationer och regional utveckling.
Genom målinriktat samarbete hoppas vi att media förstår att möjligheterna är oändliga i vår dynamiska och framtidsinriktade del av detta långa land.
Erik Bergkvist(S) regionråd Region Västerbotten
Mikael WinterkvistSkellefteåföretagarna