Moderaterna fick inte till en enda centimeter av Norrbotniabanan under sina Ätta Är i regeringsstÀllning.
Nu menar en lokal företrÀdare för partiet att det Àr orealistiskt att vi nyttjar den kommande banan för persontrafik. Uttalandet vittnar om stor okunskap om Norrbotniabanans betydelse för regionen, för Sverige och för EU.
I en artikel om flygskatten i Norran (16/3 2017) sĂ€ger gruppledaren Andreas Löwenhöök (M): âĂven om vi fĂ„r till stĂ„nd en Norrbotniabana Ă€r det orealistiskt att vi nyttjar den för persontrafik, utan mer för godstrafik.â
Uttalandet vÀcker mÄnga frÄgor.
Vi lever och verkar i en kommun och region som Ă€r i extremt stort behov av att vidga arbetsmarknaden â inte minst för att klara kompetensförsörjningen, konkurrenskraften och transporterna. Att dĂ„ sĂ€ga att vi ska bygga en kustnĂ€ra jĂ€rnvĂ€g som Ă€r mer till för gods- Ă€n för persontrafik Ă€r förvĂ„nande.
I norra Sverige arbetspendlar vi kortare strÀckor i jÀmförelse med övriga Sverige. Det gÀller Àven det mer tÀtbefolkade kuststrÄket mellan UmeÄ och LuleÄ. Orsaken Àr den bristande infrastrukturen och de lÄnga avstÄnden. SkellefteÄ med 13 mil till UmeÄ och Ätta till PiteÄ Àr Sveriges största stad utan dagtÄgstrafik.
Samtidigt som arbetspendlingen försvÄras fÄr företag allt svÄrare att klara kompetensförsörjningen och de boende fÄr en mindre arbetsmarknad att vÀnda sig till. I förlÀngningen slÄr detta mot val av bostadsort och konkurrenskraften pÄ arbetsmarknaden.
Botniabanan skvallrar om den fortsatta succén norrut. FrÄn 2014 till 2016 ökade persontrafiken med 35 procent och trenden indikerar en fortsatt ökning samtidigt som SJ pekar pÄ den slumrande potentialen lÀngs Norrlandskusten norrut.
Ser man till de stora möjligheterna som vÀntar med Norrbotniabanan kan man konstatera att vi stÄr inför de största strukturella förÀndringarna i Norr- och VÀsterbotten pÄ över hundra Är.
NÀr hela den Botniska korridoren Àr utbyggd talar man om restider mellan LuleÄ och Stockholm frÄn dagens elva timmar till fem och en halv.
Flyget kommer alltid att vara ett viktigt kugghjul i vÄr norrlÀndska infrastruktur. Men att stÀlla Norrbotniabanan mot flyget vittnar om en skrÀmmande okunskap.
FrĂ„gan Ă€r om Moderaterna bestĂ€mt sig för att betrakta Norrbotniabanan som âbaraâ en godsjĂ€rnvĂ€g av mindre betydelse lĂ„ngt bort frĂ„n landets mer tĂ€tbefolkade södra delar, dĂ€r merparten av vĂ€ljarna finns.
Andreas Löwenhöök vet inte vad som gjorts för att försöka stoppa flygskatten, men anser att de anstrÀngningar som Àr gjorda uppenbarligen inte gett resultat. I det perspektivet vill jag pÄminna om de Ätta Är av ökenvandring för frÄgan om Norrbotniabanan under Alliansregeringen.
Norrbotniabanan Àr ett projekt som kommer att ge de största strukturella förÀndringarna i norra Sverige pÄ över hundra Är.
Lorents Burman(S)
kommunstyrelsens ordförande i SkellefteÄ kommun
Att stÀlla Norrbotniabanan mot flyget vittnar om en skrÀmmande okunskap.