I Sverige har vi ju vant oss vid att det inte kostar något att använda broar och vägar.
Men tiderna förändras och i början av sommaren åkte jag för första gången på nya bron över Sundsvallsfjärden – en bro som minskar körtiden förbi Sundsvalls centrum ganska rejält.
Men kostar det så smakar det. Nästan två miljarder kronor för brobygget är inga småpengar och svenska staten vill gärna ha hjälp av sina medborgare med att betala kalaset.
Någonstans på bron finns därför en kamera som registrerar överfarten och förmodligen också någon skylt som informerar om avgiften. Men är man upptagen med att köra bilen och samtidigt njuta av utsikten märker man inte någonting av detta.
Följaktligen var det först vid hemkomsten till Skellefteå någon vecka senare som vi fick veta vad som gäller.
I postlådan låg nämligen en räkning från Transportstyrelsen gällande en infrastrukturavgift på nio kronor. Efter ytterligare några dagar damp nästa räkning med samma krav ned i lådan. Vi körde ju över bron på hemvägen också.
Ungefär samtidigt fick vi ”beslut om trängselskatt” från samma transportstyrelse som krävde 20 kronor eftersom vi en gång under vår Stockholmsvistelse tagit bilen in till city.
Nåja, använder man broar och infarter till storstäder bara någon gång då och då är ju kostnaden överkomlig (även om man funderar lite på om det verkligen kan löna sig att skicka ut räkningar på så små belopp).
Värre är det för de som regelbundet nyttjar dem. Det kan snabbt bli rätt stora belopp och det finns alltid folk som inte vill betala för sig.
En registreringsskylt kan manipuleras och uppfinningsrikedomen är stor. Ett billigt och vanligt sätt är att med tejp ändra en bokstav eller siffra. Ett annat att sätta på en genomskinlig plastfilm som ger ett icke läsbart foto.
Hittills i år har 8 000 passager med manipulerade skyltar gjorts vid Stockholms trängselstationer. Men fuskarna behöver inte oroa sig. Transportstyrelsen registrerar visserligen alla dessa skyltar, men kan inte göra så mycket mer. Brottet att köra med oläslig skylt ger nämligen ”bara” böter på 1 500 kronor – och då får Transportstyrelsen inte lämna ut uppgifterna till polisen.
Bengt Enqvist
tidigare redaktionschef på Norran
En registreringsskylt kan manipuleras och uppfinningsrikedomen är stor.