Riksdagen har framgångsrikt minskat personbilarnas utsläpp och klimatpåverkan, men samtidigt ignorerat lastbilarnas. Därför är det bra att riksdagskandidaterna i Västerbotten är positiva till förslaget att införa en miljöpremie för lastbilar. Lastbilsflottan måste bli effektivare och ställa om till etanol och andra förnybara drivmedel.
Sedan 1990 har utsläppen från personbilar i Sverige minskat med 16 procent, medan utsläppen från lastbilarna har ökat med 52. Det är helt ohållbart. Regeringens mål att fordonsflottan ska vara oberoende av fossila drivmedel 2030 ter sig omöjligt att uppnå om det inte sker en drastisk förändring för godstransporterna på väg.
Det är viktigt med mer godstransporter på järnväg, men samtidigt måste lastbilarnas klimat- och miljöpåverkan minska. Problemet är att det saknas incitament och långsiktighet för en övergång från fossila till förnybara drivmedel i lastbilar.
Den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg” föreslår därför att det införs en miljölastbilspremie för exempelvis etanol-, gas- och hybriddrivna lastbilar. En sådan premie påminner om den tidigare miljöbilspremien för personbilar, som ju följdes av en kraftig ökning av miljöbilar och en minskad klimatpåverkan från bilismen.
80 procent av riksdagskandidaterna i Sverige är positiva till att införa en miljölastbilspremie. Av de 15 riksdagskandidater i Västerbotten som deltog i Sekab:s valenkät är 13 positiva till att införa en sådan premie. Det är en åtgärd som väsentligt skulle öka lastbilarnas användning av förnybara drivmedel och bidra till en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Förslaget har också ett starkt stöd bland allmänheten. Tre av fyra svenskar är positiva till att införa en miljölastbilspremie, enligt en ny Sifo-undersökning som beställts av Sekab.
En miljölastbilspremie skulle minska lastbilarnas klimatpåverkan. Men det räcker inte. Det krävs också politiska beslut som uppmuntrar industrin att snabbt öka produktionen av den etanol som är allra bäst för klimatet.
Redan i dag minskar koldioxidutsläppen med 68 procent när tunga lastbilar körs på etanoldrivmedlet ED95. Om den mest effektiva etanolen används i detta drivmedel kan Västerbottens 2 700 tunga lastbilar minska utsläppen med 138 000 ton, eller 87 procent. Samtidigt skapar den nya produktionen nya jobb och tillväxt.
Stödet från både allmänhet och politiker är starkt och direkt efter valet bör det fattas ett blocköverskridande riksdagsbeslut om en miljölastbilspremie. Vi har inte tid att vänta. Lastbilarnas klimatpåverkan måste minska kraftigt. Också i Västerbotten.
Lena Nordgren