Miljöpartiet och livet på landet

Vi vill att familjer och individer ska kunna fortsätta bo och verka utanför stadskärnorna. Men Miljöpartiets kostnadsökningar skulle slå hårt mot såväl jobb som vardagspusslet i hela landet.

Not Found2014-08-31 16:06
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Feminism handlar om att skapa ett jämställt samhälle. Förutom att påverka normer och utmana föreställningar inkluderar jämställdhetsarbetet att se alla människors vardag och hur olika personer får livspusslet att fungera.

Alla partier kan skriva under på att hela Sverige ska leva, men samtidigt går detta inte hand i hand med vekligheten. Miljöpartiet går till val på högre skatter på drivmedel och kilometerskatt. Det är en åtgärd som begränsar människors vardag genom att öka kostnaderna för de som behöver bilen för att kunna ta sig fram i vardagen. Kilometerskatter gör det också dyrare att driva företag när transportkostnaderna ökar, kostnader som i slutändan drabbar konsumenterna genom bland annat högre livsmedelspriser.

Miljöpartiet verkar inte förstå att kollektivtrafiken inte alltid kan ersätta bilen. Många bor på platser där kollektivtrafik inte finns, eller på platser där kollektivtrafiken inte kommer ända fram till bostadsorten. Det är ofta inte heller möjligt att ta kollektivtrafik såväl till jobb som förbi förskolan, barnomsorgen och affären på ett sätt som gör att vardagen går ihop.

För dessa kvinnor och män måste det vara möjligt att ta sig till jobbet och till förskolor, barnomsorgen och olika inrättningar samt till aktiviteter för att hämta och lämna barn. I ljuset av det blir Miljöpartiets förslag på ökade kostnader för transporter mycket märkliga.

Vi vill att familjer och individer ska kunna fortsätta bo och verka utanför stadskärnorna. Men Miljöpartiets kostnadsökningar skulle slå hårt mot såväl jobb som vardagspusslet i hela landet.

Elisabeth Björnsdotter Rahm ordförande för Moderatkvinnorna i Västerbotten

Läs mer om