Luften hindrar stans utveckling

Den dåliga luftkvaliteten stoppar bostadsbyggandet och övrig utveckling av de berörda områdena omkring E 4.

FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT
                  Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.
                  FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT
                  Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.

FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna. FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2014-05-20 04:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har ni tänkt på den vita vagnen som står parkerad bredvid E 4 strax norr om Nygatan?

Den har stått där sedan 2006 och kommer att stå där tills dess att en ny E 4-bro är byggd. I vagnen mäter Skellefteå kommun luftkvaliteten i centrala Skellefteå. Det som mäts är halterna av kvävedioxid och partiklar i luften. Mätningarna visar att luftkvaliteten blir sämre och sämre. Vilket har sin naturliga förklaring i att andelen tung trafik har ökat för varje år sedan 2009.

Hur god luftkvalitet bör vara anges av miljökvalitetsnormerna och i dagsläget överskrids alla gränsvärden. I centrala Skellefteå finns ingen tung industri och i princip all uppvärmning sker med fjärrvärme. Det innebär att källan till den dåliga luften är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan. Vi har alltså en möjlighet att påverka källan till den dåliga luftkvaliteten i centrala Skellefteå genom att leda om trafiken.

Kommer inte Centrumbron att hjälpa till att förbättra situationen?

Det är en fråga man självklart måste ställa sig. Under 2010 och 2011 då Lejonströmsbron renoverades passerade avsevärt många fler fordon över Viktoriabron. Trots att biltrafiken på Viktoriabron minskade när Lejonströmsbron öppnade igen är luftkvaliteten sämre 2013 jämfört med 2011. Vi behöver alltså få bort den tunga trafiken från centrala Skellefteå för att kunna förbättra luftkvaliteten.

Den dåliga luftkvaliteten får konsekvenser för oss medborgare på lite olika sätt. En konsekvens är att de människor som exponeras för höga värden av kvävedioxid och partiklar utsetts för ökad risk för allergi- och astmabesvär, risk för luftvägsinfektioner och sänkt lungfunktion. Om man har hjärt- och kärlsjukdomar finns en ökad risk att dö i förtid. Miljökvalitetsnormerna och dess gränsvärden finns till för att skydda oss människor mot dessa ökade risker.

En annan konsekvens är att vår vackra stad hindras från att utvecklas och bli ännu vackrare. Den dåliga luftkvaliteten stoppar bostadsbyggandet och övrig utveckling av de berörda områdena omkring E 4. Utvecklingsmöjligheterna för den delen av staden kommer vara låsta till luftkvaliteten blir avsevärt bättre.

Om vi i stället för att bygga Centrumbron investerar medel för att påskynda den nya E 4-bron kommer både medborgare och vår stad att på sikt må mycket bättre.

Johan Sundelin(FP)

ledamot i bygg- och miljönämnden

Anders Östlund(FP)

ersättare i bygg- och miljönämnden

Andreas Westerberg(FP)

tillträdande gruppledare Skellefteå kommunfullmäktige

Fotnot: Med dagens debattartiklar från företrädare för nej-sidan, och med morgondagens debattartikel från kommunalrådet Lorents Burman (ja-sidan), avslutas debatten om Centrumbron före folkomröstningen på debattplats.

FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT
                  Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.
                  FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT
                  Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.
FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna. FOTO: PONTUS LUNDAHL/TT Källan till den dåliga luften i centrala Skellefteå är fordonstrafiken på E 4 och till viss del på Kanalgatan, skriver de tre folkpartistiska debattörerna.
Läs mer om