Lev upp till de stora orden

Det varit lovande satsningar, om det inte vore för att förslagen ska betalas av besöksnäringens företag – med råge.

Not Found2014-09-04 11:07
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under rubriken ”Investera i besöksnäringen” presenterade Socialdemokraterna i somras ett antal förslag för att stärka Sverige och Stockholm som besöksdestination. Men det finns goda skäl att titta lite närmare på vad det är man kallar för investeringar.

Till att börja med föreslår Socialdemokraterna bristyrkesutbildning inom hotell- och restaurangnäringen. Det är välkommet och helt rätt tänkt. I dagsläget skapar besöksnäringen jobb som inte tillsätts. Bland annat råder det brist på kockar och kan man lösa det problemet så kommer kockarna i sin tur att skapa fler arbetstillfällen.

Utöver det föreslår S 50 miljoner kronor till destinationsutveckling och marknadsföring av Sverige samt 25 miljoner kronor i ökad marknadsföring av Stockholm. Sammantaget hade det varit lovande satsningar, om det inte vore för att förslagen ska betalas av besöksnäringens företag – med råge.

I Socialdemokraternas förslag räknar man nämligen med att höja besöksnäringens kostnader med omkring 7 000 miljoner kronor. Man erbjuder alltså företagen knappt en krona tillbaka på varje hundralapp extra man betalar in.

Förslaget om dubbelstöten – alltså dubbel moms på mat från restaurang och dubblerade arbetsgivaravgifter för unga – är ett ekonomiskt hårt och välriktat slag specifikt mot besöksnäringen. Det är olyckligt eftersom näringen tydligt pekats ut av arbetsförmedlingen som framtidens jobbskapande kraft för unga och personer med utländsk bakgrund.

Visita är först i kön att gratulera Socialdemokraterna om man verkligen bestämmer sig för att investera i besöksnäringen. Men då måste dubbelstöten skrotas.

Eva Östling vd Visita (bransch- och arbetsgivarorganisation för besöksnäringen)

Läs mer om