Den kilometerskatt som den nya rödgröna regeringen vill införa är en skatt på transporter, vilken drabbar stora delar av Sverige – inte minst regioner med stora geografiska avstånd som Norrland.
Svensk konkurrenskraft utarmas och försämras genom kilometerskatten eftersom alternativ till lastbilstransporter saknas. Skatten slår därmed hårt mot både Sveriges och Norrlands näringsliv. Att maskera den som en särskild vägslitageavgift duger knappast.
Sverige är en exportberoende ekonomi. Ska vårt land vara konkurrenskraftigt även i framtiden kan vi inte höja priset på våra varor på en internationell marknad. Då väljer konsumenterna att handla på annat håll.
Näringslivet är beroende av konkurrenskraftiga priser och möjligheten för tillväxt och fler arbetstillfällen förutsätter mindre krångel och lägre skatter – inte tvärtom.
Vi konsumenter tvingas betala de priser som handlaren begär, även om de har höjts på grund av ökade kostnader för transporter. Svenska livsmedel blir måltavla för kilometerskatten. De värdefulla råvarorna som utgör grunden i den tidigare Alliansregeringens satsning ”Matlandet Sverige” får nu svårare att hävda sig.
En åkare som kör sin lastbil 5 000–10 000 mil per år får genom kilometerskatten en ökad kostnad på cirka 170 000 kronor per år och lastbil. Åkaren måste någonstans kompensera för den ökade kostnaden. Antingen blir det den egna lönen, eller om det går, slutkonsumenten som får stå för notan.
Var är rättvisan med detta, och hur mycket dyrare kommer mjölken att bli i affären när åkerierna drabbas av högre skatter?
Sverige och Norrland är beroende av goda kommunikationer och en fungerande infrastruktur. Att lägga på en ytterligare börda i form av en kilometerskatt för våra åkerier och industrier är ett gigantiskt feltänk från regeringen.
Vi kan inte heller rälslägga hela Sverige. Eftersom 90 procent av alla lastbilstransporter sker på sträckor under 30 mil, där dessutom alternativen saknas, är det väldigt svårt att föreställa sig hur man ska kunna differentiera vägslitageavgiften efter region.
Sysselsättningen i Norrland hotas via den nya skatten på transporter. De livsmedel som produceras där ger underlag för ett levande Sverige. Försvårar man dessutom möjligheten till ett socialt liv genom att fördyra resandet visar den nya rödgröna regeringen att man tydligt har udden riktad mot Sverige utanför storstäderna.
Edward Riedl(M)
riksdagsledamot för Västerbottens län, ledamot i trafikutskottet