Tillförlitlig och effektiv infrastruktur är en grundförutsättning för att hela Sverige ska leva och hålla samman.
Norrland har en särskild utmaning att hantera; de långa avstånden. Det krävs åtgärder för att överbrygga detta faktum.
En väl fungerande infrastruktur är viktig ur ett hela landet-perspektiv: digital infrastruktur, vägar och järnvägar, flygplatser och hamnar, tillgång till service av olika slag.
Utbyggnaden av den digitala infrastrukturen går för långsamt. Ambitionsnivån måste skruvas upp. Likvärdiga möjligheter för alla, i hela landet, att använda och ha tillgång till servicetjänster tillhör en väl fungerande infrastruktur.
Strategiska satsningar och investeringar måste göras för att möjliggöra att arbeta och utföra tjänster på distans.
Utbyggnaden av den digitala infrastrukturen går för långsamt. Ambitionsnivån måste skruvas upp.
Där avstånden är som längst krävs de mest insatser för att underlätta människors liv och vardag. Infrastruktur i alla dess former, fungerande mobiltelefoni, bredband och fiber, i alla delar av landet är helt avgörande för att ”påfolka ”och utveckla landsbygder och småorter.
För hela landets utveckling behövs investeringar i järnvägsnätet. För Norrlands del handlar det om Botniska korridoren, en viktig gränsöverskridande järnvägskorridor inom det europeiska stamnätet, som kopplar samman Europa med det råvarurika norra Sverige där stora exportvärden skapas.
Ett komplett dubbelspår på Ostkustbanan och en färdigbyggd Norrbotniabana är angelägna investeringar som måste göras. Norra stambanan är en viktig pulsåder för norra Sverige och behöver uppgraderas för bättre standard och tillförlitlighet.
Mittstråket mellan Sundsvall och Trondheim behöver lyftas fram som ett prioriterat projekt. Inlandsbanan och järnvägens tvärbanor är viktiga för att hålla ihop systemet. De är också viktiga ur beredskapssynpunkt.
Vägnätet på landsbygderna måste få en godtagbar standard. Vägar med bra bärighet är nödvändiga för norra Sverige, inte minst för skogsnäringen.
Vägar som knyter ihop landsbygder, småorter, tätorter och städer behöver ha god standard där järnväg inte är ett alternativ för pendling och nödvändiga transporter.
Det är ett nationellt intresse att hela landet hålls samman.
I ett helt Sverige är Norrland en bra bit av landet.
Kenneth Nilshem, förbundsordförande Norrlandsförbundet