Norrlandsförbundet gjorde hösten 2013 en undersökning bland riksdagsledamöterna från de fem nordligaste länen. Frågan som ställdes var; vilka norrlandsfrågor kommer att engagera dig mest under nästa mandatperiod?
En klar majoritet av de ledamöter som svarade, oavsett partibetäckning, nämnde infrastrukturen som den absolut viktigaste norrlandsfrågan. Infrastruktur i allmänhet och järnväg i synnerhet.
Tåg är det mest miljövänliga transportsättet. I dag går dock två tredjedelar av allt gods från norr på landsväg. Självklart är persontrafiken viktig, men det är godset från norr som är det absolut tyngsta argumentet för att bygga mer och bättre järnväg.
Trots detta fick de tre nordligaste länen minimalt med investeringsmedel för järnväg i den senaste nationella transportplanen, jämfört med övriga landet. Västernorrlands och Gävleborgs lobbyarbete kring järnväg har dock gett visst resultat.
Mängden gods från norra Sverige kommer att öka. Företrädare för gruvindustrin säger att transporten av malm motsvarar ett Eiffeltorn varje dag. Kunde man skulle man transportera två. Så om staten gjorde investeringar på de norra järnvägssträckorna vore det en snar vinst för statskassan.
Enligt EU:s analys av Bottniska korridoren krävs ny järnväg mellan Umeå och Luleå i form av Norrbotniabanan och dubbelspår på sträckan Härnösand–Stockholm, genom nya Ostkustbanan, för att kunna tillgodose behoven för transport av gods ut i Europa.
Det bristfälliga underhållet av järnvägen har den senaste tiden lett till urspårningar och att gods för stora pengar har förstörts. Företagen som vill kunna transportera sitt gods på järnväg ser i dag att det är förknippat risker och väljer i stället att skicka sitt gods på landsväg.
Riksdagsledamöterna som svarade på Norrlandsförbundets fråga för knappt ett år sedan är alltså överens om att infrastruktur i form av järnväg är den viktigaste utvecklingsfrågan för Norrland. Denna åsikt är blocköverskridande och spänner över alla partigränser. Denna samstämmighet måste kunna användas i det kommande parlamentariska arbetet.
Norrlandsförbundet frågar därför sina norrländska riksdagskandidater: Hur tänker ni samarbeta för att bli en kraft för handling och förhandling och för utveckling av Norrlands infrastruktur? Hur ska ni att arbeta i riksdagen för att Norrland ska få sin nödvändiga del av den svenska statens infrastrukturkaka?
Ewa Back