Hög tid att planera för framtidens bilism

Debatt. Alla trafikslag behövs och de ska inte ställas emot varandra. Många kommuner tycks dock ha en annan uppfattning. Ofta planerar man inte alls för framtidens bilism utan fokuserar i stället på att minska antalet bilar.

Not Found2016-10-16 11:39
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Intresset för att köra och äga bil har aldrig varit större.

Antalet körkort växer stadigt och de många nyanlända svenskarna, som håller på att etablera sig i samhället, kommer säkerligen att förstärka den trenden.

Försäljningen av nya bilar slog rekord 2015 och den positiva utvecklingen tycks fortsätta även i år. Samtidigt pågår det en fantastisk teknisk utveckling som gör bilarna tystare, säkrare och utsläppsfria. Framtiden ser ljus ut för bilismen.

Detta ställer dock krav på att politiker och makthavare förmår att göra nödvändiga prioriteringar och investera i infrastruktur. Kungliga Automobilklubben (KAK) har gjort en Skopundersökning i syfte att klarlägga om svenska folket anser att nödvändiga investeringar faktiskt görs.

Frågan löd: ”Görs det tillräckliga satsningar för att underhålla och utveckla vägnätet i Sverige eller skall man satsa mer?”

73 procent av de tillfrågade ansåg att så inte är fallet.

Frågan ”Anser du att politikerna planerar på ett bra sätt för att möta behoven från den växande bilismen i Sverige?” gav samma utfall.

Oberoende av kön, ålder, utbildning, sysselsättning, facklig tillhörighet, partisympati och bosättningsort är det en majoritet av svenskarna som anser att politikerna inte planerar på ett bra sätt för att möta behoven – vilket är anmärkningsvärt.

Efterfrågan på investeringar i infrastruktur är stor och den lär inte bli mindre i framtiden. Alla trafikslag behövs och de ska inte ställas emot varandra.

Många kommuner tycks dock ha en annan uppfattning. Ofta planerar man inte alls för framtidens bilism utan fokuserar i stället på att minska antalet bilar.

Det ligger en stor risk i att planeringen inte tar hänsyn till den faktiska verkligheten. Ett bryskt uppvaknande för politiker och makthavre kommer troligen att bli fallet.

En konstruktiv diskussion kring infrastrukturplanering bör fokusera på att hitta smarta lösningar för alla trafikslag.

Infrastrukturen i Sverige måste byggas ut så att människors mobilitet kan utvecklas – inte avvecklas.

Anders Ydstedt ordförande expertrådet, Kungliga Automobilklubben (KAK) Kalle Bäck expertrådet, Kungliga Automobilklubben (KAK) 18541234

Läs mer om