Ge västerbottningarna en klimatsmart e-handel i jul

Debatt. Att var tredje person tänker på hur varan transporteras vid e-handel är glädjande. Det här trycket från konsumenter är en kraft att ta vara på och en möjlighet för handeln.

Not Found2016-12-13 19:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är julhandeln i full gång och allt fler köper sina julklappar på internet.

En ny Sifoundersökning visar att en tredjedel av svenskarna vill välja ett fraktalternativ som tar hänsyn till klimatet när de handlar på nätet. Men för att få fler åkare att våga ställa om till förnybara drivmedel krävs långsiktiga politiska beslut.

Transporterna står i dag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Svenska lastbilar körde 1,5 miljoner mil längre under 2015 jämfört med året innan och klimatutsläppen från lastbilarna var 3,5 miljoner ton.

Det är oroväckande siffror. Om vi ska nå regeringens ambition om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer måste vi ställa om transporterna.

I vår Sifoundersökning svarar var tredje, 33 procent, att de brukar välja fraktalternativ som tar hänsyn till klimatet när de köper varor på nätet.

Att var tredje person tänker på hur varan transporteras vid e-handel är glädjande. Det här trycket från konsumenter är en kraft att ta vara på och en möjlighet för handeln. För den som vill ska det alltid finnas ett klimatsmart fraktalternativ, något som borde vara standard.

För att vi ska få bukt med klimatutsläppen från den tunga trafiken, och för att näthandelsföretagen ska kunna möta konsumenternas efterfrågan på klimatsmarta transporter, måste fler ställa om till förnybara drivmedel. Det finns i dag goda exempel på transportföretag som tar täten i omställningen. Men vi behöver fler.

När det gäller lastbilstrafik är det redan i dag möjligt att minska utsläppen av koldioxid med nästan 90 procent genom att välja lastbilar som körs på etanolbränslet ED95 i stället för diesel. ED95 är i dag skattebefriat tack vare att Sverige sedan 2006 har fått göra undantag från EU-kommissionens regler.

Undantaget är dock tidsbegränsat och gäller till och med 31 december 2018.

Ett höginblandat drivmedel innehåller huvudsakligen förnybara drivmedel medan ett långinblandat, som dagens bensin och diesel, bara innehåller en mindre andel förnybart. Om EU inte går med på fortsatt skattebefrielse för de höginblandade drivmedlen måste vi få fram en lösning på hur vi ska säkerställa de höginblandade biodrivmedlens framtid.

Riksdagsledamöterna i Västerbotten måste ta ansvar för att långsiktiga spelregler kommer på plats så att fler åkerier tar steget att våga satsa på biodrivmedel.

Det här är en mycket viktig pusselbit för att vi ska kunna nå det nationella målet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Lena Nordgren biodrivmedelsexpert, Sekab Biofuels & Chemicals 18541236

Läs mer om