Gasa inte på i gamla bilspår

Hur länge ska bilen få styra Skellefteås stadsplanering? Allt fler vill bo i centrum, sägs det, men knappast för att bo bland bilsurr, trafiksignaler och avgaser.

Not Found2014-06-04 04:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi vet att körandet med fossilbilar måste minska snabbt om miljöförstöringen sak stoppas. Planen är att minska fossilutsläppen med 80 procent till 2030. Ändå planeras det överallt för ökad bilism, fler köpcentra, snabbare vägar, sådant som gynnar bilburna. Andra trafikanter får inga stora satsningar.

Vi gynnar även bilsamhället på andra ogenomtänkta sätt. Arbetsgivare tycker fortfarande att alla anställda ska infinna sig kroppsligen varje dag trots att Skype och andra it-möjligheter finns. Billiga p-platser och skatteavdrag erbjuds bilisterna. Gående och cyklister får inget.

Varutransporterna pressar miljön. Vi har vant oss vid att få prylar ”just in time”. Mat och dryck transporteras långt, ofta från utlandet. Vi svenskar importerar 50 procent av vår mat. Hur hållbart är allt detta fossilberoende?

Hur länge ska bilen få styra Skellefteås stadsplanering? Allt fler vill bo i centrum, sägs det, men knappast för att bo bland bilsurr, trafiksignaler och avgaser. Snarare torde drömmen vara att ha nära till trivsamma mötesplatser, butiker, bra luft och grönska. Att öppna för mer biltrafik i centrum är inte framsynt, inte bra klimatpolitik.

Andra alternativ bör testas först. Skellefteå kommun drömmer om 80 000 invånare 2030. Men då måste även tätorter och landsbygd hållas levande. Det kan gå, med ett framsynt tänkande, som att förbättra kollektivtrafiken, anlägga cykelbanor och tankställen för el och gas.

Strax utanför stadskärnan bör p-platser ordnas med matarbussar in till centrum, kanske till och med en linbana över älven? I Alperna har sådana använts i åratal. Spårvägar planeras i allt fler städer, och kan vara lämpligt längs älven i Skellefteå.

För att få ett hållbart, mer hälsosamt samhälle behöver vi invånare stötta våra politiker så att de vågar ta kloka framtidsbeslut. Vi kan visa dem att vi använder bussar, cykelbanor och bilpooler. Vi kan minska vårt resande privat och i jobbet. Vi kan sätta tryck på arbetsgivare att öppna för hemmajobb och cykelersättning.

Det är viktigt att inte gasa på i gamla bilspår, och därmed lämna miljöproblemen åt våra efterkommande. Att söka nya lösningar kan ge oss ett lyft. Skellefteå har haft många uppfinnare som skapat mängder av jobb. Det kan hända igen.

Barbro Viklund

ordförande, Naturskyddsföreningen i Skellefteå

Läs mer om