För folkhälsan och för Västerbotten

Debatt. Den sammanvägda forskningen visar att alkoholreklam leder till lägre debutålder och ökad alkoholkonsumtion bland unga.

Not Found2015-10-27 03:54
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På flera håll uppmanas människor just nu att ta en ”Sober October”, att enbart dricka alkoholfritt och reflektera över sin alkoholkonsumtion under en månads tid.

IOGT-NTO vill nu passa på att lyfta en aktuell problematisk fråga som rör alkoholen.

Alkoholindustrin lägger i genomsnitt nästan tre miljoner kronor varje dag på att få fler människor att dricka mer. Tre miljoner kronor per dag – på att ”störa” oss alla.

Den sammanvägda forskningen visar att alkoholreklam leder till lägre debutålder och ökad alkoholkonsumtion bland unga.

IOGT-NTO fortsätter arbeta mot att unga exponeras för alkoholreklam och vi sätter folkhälsan främst.

Att vi i Sverige ska kunna upprätthålla den lagstiftning vi redan har känns självklart.

Men så är inte fallet.

Vi har ett förbud mot alkoholreklam i tv. Trots det ser vi alkoholreklam från tv-soffan varje dag.

Det som hänt är att de flesta kommersiella tv-kanaler, med undantag av bland annat TV 4, sänder från Storbritannien och menar därför att de styrs av brittisk lag som tillåter tv-reklam för alkohol.

Men tv-kanalerna sänder bara till Sverige, med program och reklam på svenska, riktade exklusivt till en svensk målgrupp. I det läget är det tydligt att svensk lag också borde gälla.

Vi har drivit på i frågan och Myndigheten för radio och tv jobbar just nu med att utreda den.

Vår förhoppning och tro är att när den resan är slut kommer det svenska förbudet mot alkoholreklam i tv också vara ett förbud i praktiken.

IOGT-NTO kommer fortsätta jobba för att stoppa alkoholreklamen i tv, för ungdomars skull, för nyktra missbrukares skull och för folkhälsans skull.

Patric Tengström distriktsordförande IOGT-NTO i Västerbotten Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO

Läs mer om