Vid regionfullmäktiges senaste sammanträde i Skellefteå klubbades nya taxor igenom för kollektivtrafiken i Jämtland, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten.
Det intressanta är att det i Västerbottens län kommer att bli dyrare att åka kollektivt. Ingenstans i beslutunderlaget fanns punkter för att öka antalet resande i kollektivtrafiken.
Kollektivtrafiken fyller en viktig funktion i miljöarbetet. Det är därför viktigt att den ges så goda förutsättningar som möjligt.
I utredningen talas det om ett milpris för kollektivtrafiken på 32 kronor. För en vanlig bilist är det pumppriset som gäller. Den 9 april kostade en liter bensinen 13:19 i Skellefteå. Ingen bilägare räknar in slitage, skatt och försäkring i milpriset.
Ska kollektivtrafiken bli attraktiv måste priset ner till 10 kronor/mil. Först då blir den en konkurrensfaktor. Med de nya taxorna är det billigare att köra bli mellan Skellefteå och Umeå med två passagerare.
Med dessa nya taxor får vi än mer absurda konsekvenser. En familj med två vuxna och två barn som reser från Umeå måste betala 796 kronor om de ska åka buss de 22 milen till Dorotea. Samma sträcka söderut, till Härnösand med tåg, kostar endast 429 kronor. Var är konsekvenstänkandet?
Detta får till följd att ju snabbare du reser, desto billigare blir det. Om du åker långt och långsamt blir det dyrare. Detta finner vi inte vara någon lyckad lösning.
Vi liberaler ser kollektivtrafiken som en frihetsfråga. Alla medborgare måste ges tillgång till resande och rörlighet. Det är därför av största viktigt att ha ett väl utbyggt kollektivtrafiknät som ger fler möjlighet att kunna åka kollektivt.
Vi liberaler yrkade därför att denna utredning skulle återremiteras. Vi vill inte att Sveriges dyraste kollektivtrafik ska bli än dyrare. Vi vill se förslag som gör att åkandet med kollektivtrafiken ökar. Att den blir en verklig konkurrensfaktor till bilen. Din ekonomiska situation ska inte spela någon roll när du vill åka kollektivt.
Jens Wennberg(FP)
ledamot förbundsfullmäktige Region Västerbotten