Fokus riskerar att riktas åt fel håll

Replik. Att betrakta lärarlönesatsningen som ett utslag av illvillighet är att rikta fokus åt fel håll och riskerar att motverka den höjning av kunskaps-, undervisnings-, och ledarskapskvalitet inom den svenska skola som krävs för att möta arbetsmarknadens framtida behov.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2015-11-13 03:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Tommy Lindmarks och Staffan Larssons (Sveriges Skolledarförbund) debattartikel ” Dags att satsa på skolledarna” publicerad i Norran och på norran.se måndagen den 9 november 2015.

Att skolans ledarskap lyfts som en avgörande faktor för en framtidsskola med höga elevresultat är ett av Lärarnas Riksförbund välkommet inslag i den skoldebatt som på sistone mer fokuserat på lärarens roll vad gäller utbildningskvalitet.

Tommy Lindmark och Staffan Larsson, Sveriges Skolledarförbund, gör ett inlägg i debatten om ledarskapets betydelse för en positiv skolutveckling där man framhåller ett starkt samband mellan ledarskapets kvalitet och höga elevresultat.

Vidare kritiserar Lindmark och Larsson den aktuella statliga skolsatsningen, på bland annat lärarlöner, och skriver att den förestående lärarsatsningen är ett ”fientligt sätt att betrakta ledarskapets betydelse för barns utveckling och elevers resultat i skolan” (Norran 9/11 2015).

Förslaget till lärarsatsningen, Lärarlönelyftet, tar sin utgångspunkt i svenska elevers låga kunskapsresultat i PISA samt den analys, gjord av OECD, där bristen på gemensamt ansvarstagande och tydlig ansvarsfördelning är förklaringar till den svenska skolans vacklande kondition.

Skolledare i Sverige jobbar bevisligen hårt men enligt OECD med fel saker. Till exempel är den svenska skolledaren den ledare i OECD som samarbetar minst med läraren om problem i klassrummet. Vi efterlyser ett pedagogiskt ledarskap i skolan gentemot läraren där rektorer tar aktiv del i och ansvar för problem i undervisningen.

Den individuella läraren behöver få definierat egna styrkor och svagheter i klassrummet, få kunskap om och förståelse för vad som är mest effektiv yrkesutövning och ständig motivation att utvecklas. I skrivande stund är det lärare själva som leder och utvecklar undervisningen, delegerat av rektorer med överlastade skrivbord.

Pengarna i statens satsning på undervisning är en välkommen signal. Att betrakta lärarlönesatsningen som ett utslag av illvillighet är att rikta fokus åt fel håll och riskerar att motverka den höjning av kunskaps-, undervisnings-, och ledarskapskvalitet inom den svenska skola som krävs för att möta arbetsmarknadens framtida behov.

Anette Holmgren

kommunombud Lärarnas Riksförbund, Skellefteå kommun kommunförening

Åsa Olsson

biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund, Skellefteå kommun kommunförening

Maria Berglund

biträdande kommunombud Lärarnas Riksförbund, Skellefteå kommun kommunförening

Dags att satsa på skolledarna
Läs mer om