Flyget ska bli mer miljösmart

Debatt. Vi ser en flygbransch i snabb förändring. Miljömedvetna passagerare ställer allt högre krav på miljöåtgärder. Information om hur stora utsläppen är för varje resa måste börja redovisas. Passagerare ska kunna väga in utsläppen i valet av flygbolag och resa.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2018-08-14 16:17
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Liberalerna ser en rad problem med regeringens flygskatt.

Den har till exempel ingen miljöstyrande effekt mer än att minska flygandet i sig.

I vårt glesbefolkade och avlånga land fyller flyget en viktig funktion för mobiliteten. När flygplatser förlorar sina flyglinjer blir de negativa konsekvenserna stora. Alternativ saknas ofta och därför drabbas regioner hårt när flygplatser riskerar nedläggning.

Miljöutmaningarna är ofta globala problem som inte stannar vid nationsgränsen.

Sverige kan bidra till att hitta styrmedel som fungerar både nationellt och internationellt. Vetenskap och teknikutveckling skapar förutsättningar för lösningar. Som exempel kan nämnas ett elektrifierat tvåsitsigt plan, som gjorde en provflygning från Bromma i juni. Utvecklingen går snabbt.

Vi ska ta oss an klimat- och miljöutmaningarna, men göra det med styrmedel som påverkar transporter med en blandning av krisinsikt, framtidstro och realism.

Liberalerna står för en grön politik som utgår från marknadsekonomi, teknik och utveckling där den som smutsar ner får betala mer.

Ekonomiska styrmedel handlar om att styra så att de som gör miljösmarta insatser ska premieras. Regeringens flygskatt har ingen sådan effekt. Den som gör miljösmarta åtgärder för att flyget ska bli mer bränslesnålt, eller vill tanka med biobränsle, betalar lika mycket skatt som de flyg som inte gör några miljöåtgärder alls

Det är inte en bra miljöpolitik.

Utsläppen från transporterna måste sänkas oavsett transportform. En ökad elektrifiering av transportsektorn är en möjlighet. Biodrivmedel bör användas där det gör mest nytta, till exempel inom flyg och till tyngre transporter.

Vi ser en flygbransch i snabb förändring. Miljömedvetna passagerare ställer allt högre krav på miljöåtgärder. Information om hur stora utsläppen är för varje resa måste börja redovisas. Passagerare ska kunna väga in utsläppen i valet av flygbolag och resa.

Vi vill se ett reduktionspliktsystem med krav på drivmedelsleverantörerna att leverera en viss andel biodrivmedel med en på förhand bestämd prestanda. På sikt med en tydligare styrning mot flyget och tunga fordon. Sverige ska driva på för att flyget internationellt ska betala för sina klimatkostnader.

På nationell nivå vill vi se ett system med differentierade landningsavgifter utifrån hur miljöanpassat flyget är. Bränsleförbrukning, användning av biobränsle och andra parametrar ska påverka landningsavgifterna. Den som är miljösmart betalar mindre.

Tillsammans med ett reduktionspliktsystem och klimatdeklarationer kan flyget snabbare bli mer miljövänligt.

Framtida internationella styrmedel bör vara utformade på ett sådant sätt att de inte träffar all flygtrafik lika utan främjar flyg med lägre klimat- och miljöpåverkan, till exempel genom att vara differentierad utifrån bränsle och förbrukning.

Vi reser allt mer, vilket är positivt i en globaliserad värld. Liberalerna vill inte hindra resandet i sig utan fokusera på att minska utsläppen.

Flyget liksom andra transportslag ska stå för sina klimatkostnader genom ekonomiska styrmedel som riktas mot utsläppen. Samtidigt måste högre kostnader för flygtrafiken också beakta den roll som flyget har för att hålla Sverige samman, ett land med långa avstånd.

För Västerbottens del är flyget ett måste för att näringslivet ska kunna etablera sig här, för arbetspendling och för en blomstrande besöksnäring. Attraktiviteten påverkas av hur tillgänglig en region är.

Men flyget måste självfallet bli mer miljösmart. Det är utsläppen , inte flygtrafiken i sig som är problemet. Därför motsätter vi oss det förslag till flygskatt som regeringen fått majoritet för i riksdagen. Det har inte som mål att ställa om flyget utan att minska flygandet i sig.

Maria Lundqvist-Brömster, riksdagskandidat för Liberalerna

Nina Lundström (L), riksdagsledamot från Stockholms kommun, ledamot i trafikutskottet

Läs mer om