Flexibla städer är framtiden

Debatt. I ett samhälle där nya lösningar kommer att förändra våra resvanor behöver vi bygga så att vi enkelt kan ställa om och inte står där med oändliga parkeringsytor. Att sitta fast med bestämmelser om antalet parkeringsplatser per nybyggd lägenhet är både dumt och kortsiktigt.

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2016-12-06 19:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad sägs om att bo i ett hus med lite billigare bostäder, cykelparkeringsplatser med möjlighet att både fixa och tvätta cykeln, bilpool med rabatt på medlemskapet och kollektivtrafikkort gratis under ett år?

Du får tyvärr inget garage i två plan men eftersom lägenheten ligger centralt har du både bussar och affärer runt knuten.

Det låter ju som en fin inledning till en mäklarannons. Men det är faktiskt vad byggbolag vill föreslå i stället för att anlägga så många parkeringsplatser när nya lägenheter ska byggas.

Genom att erbjuda kreativa och innovativa lösningar som alternativ till p-platser kan byggbolag uppmuntra till nya sätt för de boende att resa och röra sig. När samhällen förtätas är det dessutom ofta både krångligt och dyrt att behöva spränga ner parkeringsplatser i garage under husen.

I debatten om hur många parkeringsplatser som verkligen behövs i en stad måste vi argumentera för stadsplanering med fokus på människor, inte bilar.

Parkeringsnormen, det vill säga hur många p-platser som måste byggas tillsammans med nya hus, måste bli mer flexibel beroende på var någonstans det byggs. I centrala lägen där kollektivtrafik och andra kommunikationer är väl utbyggda behöver den privata bilen inte ges lika stor plats.

I ett samhälle där nya lösningar kommer att förändra våra resvanor behöver vi bygga så att vi enkelt kan ställa om och inte står där med oändliga parkeringsytor. Att sitta fast med bestämmelser om antalet parkeringsplatser per nybyggd lägenhet är både dumt och kortsiktigt.

En modern och framåtblickande stad välkomnar nya lösningar som gör det möjligt att välja bort bilen. En modern stad är en mötesplats för människor, inte bilar.

Hur ser det ut där du bor – ligger fokus på nya sätt att resa eller är det efter bilen som nya bostadsområden planeras?

Sidney Holm(MP)

oppositionsråd i Nacka kommun

Läs mer om