Polisen har vid flera tillfällen den senaste tiden kört på och skadat oskyddade trafikanter. Det rubbar inte bara förtroendet för polisen utan hotar även nollvisionen för en säkrare trafik. Det är en oroande utveckling att oskyddade trafikanter skadas, skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid enheten för kirurgi, Umeå universitet, och docent i socialt arbete, Göteborgs universitet, i denna debattartikel.
Flera olyckor har inträffat under senare tid. Den 7 juli avled en 68-årig cyklist efter att ha blivit påkörd av en polisbil i Sandviken. Den 22 juni blev en gravid kvinna som cyklade påkörd i Tierp. I april körde en polisbil in i en grupp ungdomar i samband med studentfirandet på Medborgarplatsen i Stockholm. Fyra fördes till sjukhus.
Som skadeforskare har jag under många år följt olyckor med utryckningsfordon, bland annat polisbilar, på nära håll. Att polisfordon kör på och skadar oskyddade trafikanter är enligt min mening ett ovanligt fenomen.
Men det jag nu ser är allvarligt och oroväckande. Oskyddade trafikanter i trafiken – fotgängare och cyklister – är mycket utsatta. När en polisbil kör på fotgängare och cyklister är detta mycket allvarligt och något som det borde berättas mycket mer om från polisens sida.
I en tid när polisen ska leda arbetet med den nationella nollvisionen i vägtrafiken är det naturligtvis viktigt att säkerheten för oskyddade trafikanter inte sätts ur spel. Jag menar att polisen måste iaktta försiktighet när de framför ett polisfordon i trafiken. Det gäller all typ av körning med polisbil.
Fallen som jag inleder den här debattartikeln med har medierna rapporterat om. Trafiksäkerhet och säkerhetsfrågor får aldrig mörkas. Snarare måste polisen bli mer öppen och informera omedelbart när sådana händelser inträffar. Det är vår gemensamma trafiksäkerhet och säkerhetssituation som står på spel.
Kan polisfordon köra på fler oskyddade trafikanter framöver?
Mitt svar är jakande. Det är nämligen sällan det är fel i konstruktionerna på polisfordonen. Snarare måste internutredningar och förundersökningar få svar på frågor om vilka faktorer som varit orsakande.
Polisen borde enligt min mening arbeta tydligare mot såväl medier som allmänheten med information när olyckor med polisfordon inträffat. Polisens inblandning i trafikolyckor är inte bara att beklaga. Det står dessutom i strid med nollvisionen och den utveckling som vi nu ser på trafiksäkerhetsområdet.
Polisen ska framföra sina fordon med aktning, säkerhet och föredömlighet. Om skadeutvecklingen fortsätter, det vill säga om oskyddade trafikanter, men även andra trafikantgrupper, skadas av polisfordon, riskerar förtroendet för polisen att rubbas.
Polisen behöver även jobba mycket mer med det interna trafiksäkerhetshöjande arbetet och lära sig något av dessa händelser. Annars finns risken att det inträffar fler tragiska fall.
Vi har inte råd att invänta fler olyckor. Polisen ska leda arbetet med nollvisionen också i framtiden.
Jörgen Lundälv