För mig är visionen om en utveckling av Skellefteå samtidigt en önskan om ett diversifierat näringsliv. Vägen dit handlar om att ge staden egen identitet.
Man kan oroas över att vi springer på samma bollar. Vi vill ha samma butiks- och restaurangkedjor som alla andra städer i Sverige. Men för en start up-scen är det först när vi tillåter att Skellefteå tydligt kan uttrycka sin egen identitet som det blir intressant för entreprenörer och banbrytare att hitta sin plats här.
Berlin anses vara Europas Silicon Valley med ett brett spektra av företag med digitala affärsmodeller, socialt entreprenörskap och design. Detta avspeglar sig också i stadsbilden. Överallt finns det studios och butiker med re design, det kryllar av kaféer, ateljéer och makepeaces (= testbädd för ny teknik).
Detta präglar Berlins själ som en attraktiv plats för arbete och bosättning. En plats där det finns utrymme för individer. Men bakom allt ligger ett strukturerat och professionellt ekosystem med fokus på tillväxt i små företag som är värt att ta sig en titt på och inspireras av.
Designutställningen i Pansalen är ett försök att visa en del av länets diversifierade näringsliv i länet. Bakom de produkter som visas upp står ”oliktänkarna”, entreprenörer som valt att trampa sina egna stigar och som skapar identitet för Västerbotten.
Bolag som ofta tillverkar lokalt, i hållbara material, som en del av företagens värdegrund. Man väljer att arbeta småskaligt med hög kvalitet mot en nischad marknad.
Men vem är då entreprenör?
De är personer som kan projektleda sig själva, som vill ha frihet att kunna jobba var, när och hur de behagar. Det här är ingen grupp som väljer bort varken träning, resor, intressen eller familjeliv. Tvärt om är det många gånger drivkraften bakom att vara sin egen – att helt och hållet kunna skräddarsy en tillvaro som man vill ha den.
Hur ser siffrorna ut då?
- 73,8 procent av alla företagare är enmansföretag med inga anställda.
- 22,6 procent är microbolag med en–nio anställda.
- 3 procent av Sveriges företag har 10–49 anställda.
- 0,48 procent har 50–249 anställda.
- 0,09 procent har över 250 anställda.
Trots detta har vi i dag ett stödsystem som är helt oförstående inför dessa 73,8 procent av företagen. Men vill vi som stad eller region jobba med företagsklimatet är det just i denna sektor det ska fokuseras på och inte minst investeras i. Ett litet men snabbfotat kapital för digitalisering, paketering och internationalisering.
Då, men först då, kommer man att kunna se en markant skillnad på företagsklimatet och med det också se stadens identitet växa fram.
Man måste också förstå att företag i dag böljar fram och tillbaka. Det är organiska strukturer som följer trender. Människor med FA-skattsedel går in och ut ur olika projekt; företagare ibland, anställda ibland, affärsmodeller förändras.
Det enda som vi med säkerhet vet är att det går fort och saker som byggs upp kan lika gärna falla platt – men då omformaterar man bara. Entreprenörer drivs av både fram- och motgång och ett misstag innebär sällan att man ger upp. Man tar bara nya vägar.
Ett bra exempel på hur fort det kan gå är dataspelsbolaget Gold Town Games som i oktober 2015 bestod av två anställda och en praktikant. Det var ett underfinansierat riskprojekt som gick till börsen bara nio månader senare. I dag har de ett 15-tal anställda och en avlönad styrelse.
Börsen reagerade sådär vid introduktionen och ingen vet ännu hur själva spelet kommer att sälja. Men finns det en förståelse för hur mycket det faktiskt har genererat till Skellefteå i pengar, som varumärke, som attraktion för kompetens?
Det finns ingenting som säger att en industridesigner, grafiker eller ett bolag som Spotify måste arbeta från Stockholm. Tvärt om kanske skulle en stad som Skellefteå kunna konkurrera om start up-scenen om man förstår att rekrytera företag handlar om samma förutsättningar som att attrahera den bästa arbetskraften.
Incitamenten är monetära, funktionella och psykologiska – varav det sista kanske är det viktigaste. Därför måste man fundera ett varv till hur vi formulerar oss gällande etableringar, utbud, identitet.
Det har Berlin gjort och det kan vi också göra.
Stina Berglund
Krenova
Det enda som vi med säkerhet vet är att det går fort och saker som byggs upp kan lika gärna falla platt.