En skola i toppklass – verklighet eller bara fantasi?

Debatt. Några konkreta åtgärder har vi inte sett spåren av.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2015-10-12 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå kommunfullmäktige (kf) har tagit beslut om en ”skola i toppklass” (Norran 16/9 2015).

Men det får inte kosta någonting, säger kf-majoriteten samtidigt. Folkpartiets förslag om utökad budgetram röstades ned.

”Uppföljningar ska ske löpande”, säger de i Skellefteå styrande Socialdemokraterna.

Det är bra att man avser fortsätta läsa statistiken, det gör även vi: Den färska rankingen från Lärarnas Riksförbund för grundskolan säger en del om Skellefteå – plats 154 av 290 kommuner.

Men låt oss inte nöja oss med att sikta mot fullmäktiges ”bland de 30 bästa” utan jämföra oss med de allra bästa, till exempel vår granne Piteå.

Rankingen är en sammanvägning av en mängd faktorer. Ser man bara till resultaten, det vill säga vad barnen lär sig ligger Piteå på 12:e plats, Skellefteå på 144:e.

Men hur mycket måste driftbudgeten då öka för att vi skulle kunna bli ”bäst”?

Troligen en del men det är som så ofta uppenbarligen inte bara pengar det handlar om.

I rankingen finns nämligen också en jämförelse av resurser: Piteå lägger något mer pengar på skolan än Skellefteå, men skillnaden är tämligen liten. Piteå intar plats 117 medan Skellefteå återfinns på plats 137.

Det säger oss att det också finns andra faktorer som styr. Några gissningar kan vara hur man skapar en skolorganisation som främjar motivation och det goda ledarskapet.

Det kan handla om likvärdighet mellan olika skolor. Det kan handla om pedagogiska metoder, där man till exempel på många håll ersatt skolböcker med datorer utan en plan för hur de ska användas. En ny Pisa-undersökning visar att överanvändning av IT sänker skolresultaten.

Det handlar högst troligt också om att lyssna på de anställda, de ser både problemen och möjligheterna.

Det här är spekulationer, vi kan inte veta. Men det går att förändra om man tar reda på nuläget, sätter målen och sätter in verkliga åtgärder.

Några konkreta åtgärder har vi inte sett spåren av. Man blir inte bäst genom att bara ”följa upp löpande”.

Har inte kommunen några idéer kan vi gärna ge några förslag. Vi finns inte till för att gnälla, utan för att på alla sätt påverka till förändring. Flera i vår förening är erfarna och arbetar runt skolan på olika sätt.

Ingenting negativt om till exempel kulturhus och nya trafiklösningar men det lockar knappast många inflyttare. Det gör däremot en bra skola.

Det skulle säkert kosta ett antal miljoner kronor att ta Skellefteå från nuvarande läge till ett bättre.

Men en sådan satsning på driften är betydligt mer angeläget än någon miljard till skolbyggnader.

Emma Nilsson

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Lars Lundström

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Anna Burström

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Li Vikström

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Nina Hellgren

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Anders Larsson

Föreningen Barnens Framtid i Skellefteå

Vi finns inte till för att gnälla, utan för att på alla sätt påverka till förändring.

Läs mer om