En orättvis och ovetenskaplig bilpolitik

Debatt. Beskattningen av koldioxid från bilar är extremt hög jämfört med andra utsläpp.

Not Found2015-08-17 16:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bor du i Stockholm kan du resa med en tunnelbana som till 50 procent är subventionerad med skattemedel.

Nästan allt resande utanför Stockholm sker däremot med bil, ett resande som är överbeskattat med cirka 100 procent.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet stoppade i våras en föreslagen höjning av SL:s månadskort (Storstockholms Lokaltrafik) med 100 kronor. Ungefär samtidigt föreslog man en höjning av bilskatterna med cirka 100 kronor i månaden. Dessutom föreslog regeringen en automatisk (och evig) årlig uppräkning av bilskatterna som ger dramatiska kostnader på sikt för alla som inte har tillgång till en subventionerad tunnelbana.

Att bilanvändning i Sverige är överbeskattad med cirka 100 procent, sedan hänsyn tagits till alla kostnader, miljöeffekter, olyckor och vägslitage, fastslogs nyligen i en vetenskaplig rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI 2014:836).

Detta är djupt orättvist mot många familjer och dessutom regionalpolitiskt oacceptabelt.

Främst Miljöpartiet brukar, i strid med forskningen, hävda att detta kan motiveras klimatpolitiskt. Men om det vore klimatfrågan som bekymrade blir politiken mot bilfamiljerna än mer obegriplig.

SVT avslöjade (25/6 2015) att köttkonsumtionen orsakar större klimatskador än bilismen och att politiken struntar i detta. Det var det tredje avslöjandet av samma slag som lyfts fram på kort tid.

Först forskningsrapporter som visade att byggandet orsakar lika stora utsläpp som biltrafiken. Sedan var det en grupp forskare som på DN:s debattsida avslöjade att flyget nu har större klimatpåverkan än bilismen. Dessa utsläpp är dessutom växande medan bilismens sjunker.

Hur hanteras då detta politiskt?

Koldioxidpriset och övriga styrmedel för nötkött, flyg och byggande summerar till nära noll. Politiken tenderar att fokusera enbart på bilars utsläpp. Sverige har nu fyra klimatbaserade skattesystem för bilar och diskuterar ett femte.

- Vi har världens högsta koldioxidskatt (112 öre/kg).

- Vi har en ännu högre koldioxidskatt som kallas energiskatt (140 öre/kg).

- Vi har en koldioxidbaserad fordonsskatt (169 öre/kg).

- Vi har ett produktionsbaserat bötessystem på EU-nivå för koldioxid, som i bötesstegen motsvarar ett pris på koldioxid på cirka fyra kronor/kg. Även om ingen skulle betala böterna så anger de vilka kostnader för utsläppsreducering som kan bakas in i bilpriset.

- Nu diskuteras ett svenskt koldioxidbaserat så kallat bonus malus-system ovanpå de fyra ovanstående. En utredning är tillsatt av regeringen.

Sammantaget är beskattningen av koldioxid från bilar extremt hög jämfört med andra utsläpp. De särskilda bilskatterna uppgick till cirka 60 miljarder kronor 2014.

Utöver detta har regeringen aviserat en betydande skattehöjning av bensin- och dieselskatten. Inklusive moms är beloppen 55 respektive 60 öre litern. Än mer dramatisk är den föreslagna automatiska årliga indexuppräkningen av drivmedelsskatterna med konsumentprisindex plus två procent. Det innebär att skatten kan förväntas stiga med 48 procent på tio år utan att frågan prövas av riksdagen. Det är ett brott mot den praxis som råder i Sverige.

Utanför centrala Stockholm görs över 80 procent av resandet med bil. Att ensidigt gynna de boende innanför tullarna, och överbeskatta resandet i övriga landet, är inte rätt. Den svenska beskattningen av bilismen är orättvis och ovetenskaplig. Miljöpartiet (MP) och Socialdemokraterna (S) är inne på en farlig väg.

Tommy Letzén vd Motorbranschens Riksförbund (MRF) Bertil Moldén vd Bil Sweden

Läs mer om