Digitala vårdbesök kortar vårdköerna

Replik. En av sjukvårdens stora utmaningar är de långa köerna. Alltför många får vänta alltför länge på den vård de behöver. Digitala vårdbesök kortar köerna och kan avlasta vårdcentralerna och akutmottagningarna och ge större möjlighet för dem som verkligen behöver en fysisk undersökning att få det.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Not Found2018-09-16 16:41
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Kurt Bomans (senior professor, specialist i allmänmedicin, invärtes medicin och hjärtsjukdomar) debattartikel ”Patienten är viktigare än pengarna” publicerad i Norran och på norran.se tisdagen den 11 september 2018.

Att kunna träffa vården via videosamtal i mobilen är snabbt, tryggt och kostnadseffektivt för samhället. Det är en positiv utveckling för Sverige och för alla patienter.

Trots det skriver Kurt Boman (senior professor, specialist i allmänmedicin, invärtes medicin och hjärtsjukdomar) i en debattartikel i Norran (11/9 2018) att digital vård skulle gå emot läkekonstens principer, och ha andra incitament än att leverera god vård till de som behöver den. Det stämmer inte.

Kry levererar vård till alla, oavsett vem du är eller var du bor.

Alla läkare på Kry har svensk legitimation och följer samma regler och riktlinjer som i den fysiska vården. Enligt IVO, Inspektionen för vård och omsorg, så bedriver Kry ett systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete som är känt av medarbetarna, precis som det ska vara i en god vård som är säker för patienten, kunskapsbaserad, ändamålsenlig och jämlik.

Vi håller fullt ut med Kurt Boman om att patienten är viktigare än pengar. Därför levererar Kry vård som sätter patienten i centrum – snarare än vårdsystemet. Då patienten utvecklas och blir allt mer digital måste också vården utvecklas för att möta patienternas behov.

En av sjukvårdens stora utmaningar är de långa köerna. Alltför många får vänta alltför länge på den vård de behöver.

Digitala vårdbesök kortar köerna och kan avlasta vårdcentralerna och akutmottagningarna och ge större möjlighet för dem som verkligen behöver en fysisk undersökning att få det.

Ju fler som får vård på rätt nivå desto billigare för samhället och en bättre upplevelse för patienterna.

Kurt Boman skriver att de egenskaper som skulle känneteckna god läkekonst, som bland annat kontinuitet och förtroende, inte är enkla att mäta. Då vi på Kry arbetar digitalt har vi väldigt goda förutsättningar vad gäller att till exempel arbeta med följsamhet kring riktlinjer samt återkoppling och feedback till våra läkare.

Vårt digitala arbetssätt gör det också möjligt för patienter att direkt utvärdera sin upplevelse av Kry vilket innebär att vi kan följa synpunkter eller eventuella avvikelser i realtid.

Det digitala system som våra läkare arbetar i är enkelt och smidigt vilket gör att läkarna kan ägna mindre tid åt administration och mer tid åt det de gör bäst – att behandla patienter.

Joakim Röstlund, specialist i allmänmedicin och medicinskt ansvarig läkare på Kry

Patienten är viktigare än pengarna
Läs mer om