Den som styr över mobiliteten sitter på makten

Debatt. Mobilitet är en grundläggande mänsklig rättighet. Det finns inget självändamål med att vi ska anpassa oss efter andras tidtabeller, eller idéer om vilka vi ska resa med, eller vad vi får eller kan ta med oss.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Not Found2018-08-30 07:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mobilitet är en grundläggande mänsklig rättighet.

Vi har rätt att kunna förflytta oss var och när vi vill.

Det finns inget självändamål med att vi ska anpassa oss efter andras tidtabeller, eller idéer om vilka vi ska resa med, eller vad vi får eller kan ta med oss.

För de flesta av oss är bilen den ultimata frihetsmaskin, det alternativ som lägger makten över vårt resande i våra egna händer.

I takt med att bilen blir allt miljövänligare och säkrare fortsätter det också att vara det självklara transportalternativet för den som själv vill bestämma över sin mobilitet.

Men det finns de som knapp kan föreställa sig något värre än människor som styr över sitt eget resande. De som vill kontrollera var vi bor, var vi arbetar, vart vi åker på semester och vad, hur och när vi handlar.

Som tycker att valfrihet är att välja mellan ett fåtal, av någon annan fastställda, alternativ i stället för att få välja och vraka mellan alla de möjligheter som faktiskt finns.

Det finns ingenting som tyder på att svenskarnas kärlek till bilen håller på att slockna. Tvärt om. Bilägandet fortsätter att öka i rekordtakt.

Under 2017 ökade antalet personbilar med 77 549 i Sverige, vilken innebär att det i slutet av förra åter fanns över 4,8 miljoner personbilar i trafik.

Mest ökar bilägandet bland äldre och kvinnor. Fler människor, ur fler grupper, får tillgång till den frihet och den trygghet som bilen ger.

Möjlighet att bo var man vill, ta arbeten i andra städer, eller på obekväma tider, uppmuntra barnen att fortsätta rida eller spela hockey, även om den bästa tränaren finns långt bort eller ishallen bara har lediga tider innan skolan börjar.

Vi kan kombinera vår karriär med vårt trädgårdsintresse, vår kärlek till naturen och vår önskan att ge vår familj och våra vänner så mycket av vår tid som bara är möjligt.

Så när det talas om att bygga färre parkeringsplatser, höja skatterna och avgifterna på biltrafiken, eller eftersätta vägunderhåll och infrastruktursatsningar, för att i stället prioritera kollektiva lösningar så är det så mycket mer än enskilda politiska beslut som står på spel.

Det handlar om makten över mobiliteten och över hur vi ska leva våra liv.

Charlie Magnusson, informationschef på Motorbranschens Riksförbund (MRF)

Läs mer om