Debatt: Halkan Àr en dyr affÀr för samhÀllet

Debatt. Fall- och halkolyckor Ă€r i dag ett tyst samhĂ€llsproblem. Vi vet att de intrĂ€ffar men de flesta har inte klart för sig hur omfattande och allvarligt problemet Ă€r. Om inget görs lĂ€r det bli riktigt trĂ„ngt pĂ„ vĂ„ra sjukhus framöver, för de Ă€ldre blir cirka 45 000 fler varje Ă„r.

Not Found2018-02-08 08:57
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄ bara nÄgra timmar snöade delar av Sverige igen.

TÄg- och busstrafik fick stÀllas in och bilar fastnade i timslÄnga köer. GÄende hade svÄrt att ta sig fram, mÄnga halkade och skadade sig.

FotgĂ€ngare Ă€r de som vid snö och isigt vĂ€glag drabbas av flest skador som krĂ€ver sjukvĂ„rd. Enligt Myndigheten för samhĂ€llsskydd och beredskap, MSB, halkar drygt 25 000 personer varje vinter sĂ„ illa att de mĂ„ste söka lĂ€karvĂ„rd, och drygt 3 000 av dessa hamnar pĂ„ sjukhus.

Den vanligaste skadan Ă€r en bruten eller kraftigt stukad handled, arm eller axel. Äldre Ă€r de mest utsatta och kvinnor Ă€r i majoritet.

Vinter, mörker och halka, samt kommuner som snÄlar med snöröjning och sandning, Àr en olycklig kombination. Studier frÄn VÀg- och transportforskningsinstitutet visar att det finns ett tydligt samband mellan kostnaderna för vintervÀghÄllning och kostnaderna för skador.

I kommuner dÀr det lÀggs smÄ resurser pÄ vintervÀghÄllning Àr kostnaderna för fallrelaterade skador högre. Men eftersom kostnaderna för vÄrden och vintervÀghÄllningen tas ur olika pengapÄsar fÄr kommunen inte tillbaka pengarna i form av lÀgre vÄrdkostnader dÄ vÄrden sköts av landstingen.

Varje Ă„r omkommer cirka 1 500 personer pĂ„ grund av fallolyckor och 70 000 skadas sĂ„ illa att de mĂ„ste uppsöka akutvĂ„rd, enligt MSB. Äldre drabbas hĂ„rdast.

Som jĂ€mförelse omkom 254 personer förra Ă„ret till följd av trafikolyckor, det lĂ€gsta antalet i modern tid, trots att antalet bilar pĂ„ vĂ€garna var historiskt högt.

NĂ€r riksdagen 1997 antog en nollvision omkom 541 personer. Halveringen av antalet omkomna i trafiken Ă€r resultatet av en uttalad nollvision med kraftfulla förebyggande insatser.

Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap har i en rapport redovisat hur dÄlig kunskapen om olika typer av olycksfall Àr. Majoriteten svenskar tror till exempel att trafikolyckor orsakar flest dödsfall. Politiker utgör förmodligen inget undantag. Inte undra pÄ att de politiska prioriteringarna blir dÀrefter.

Fall- och halkolyckor Ă€r i dag ett tyst samhĂ€llsproblem. Vi vet att de intrĂ€ffar men de flesta har inte klart för sig hur omfattande och allvarligt problemet Ă€r. Om inget görs lĂ€r det bli riktigt trĂ„ngt pĂ„ vĂ„ra sjukhus framöver, för de Ă€ldre blir cirka 45 000 fler varje Ă„r.

DÀrför Àr det dags för politikerna att vakna upp och ta krafttag om antalet fallolyckor ska minska. 2018 mÄste bli Äret nÀr riksdagen inte bara formulerar, utan ocksÄ satsar seriöst pÄ en nollvision för fallolyckor. Det skulle spara stora resurser och onödigt lidande för mÄnga mÀnniskor.

Jöran Rubensson tidigare ordförande i Sveriges pensionÀrers riksförbund, SPRF, och expert i utredningen om nationell kvalitetsplan för Àldreomsorgen 18541236

LĂ€s mer om