Därför marknadsföring

Vi är övertygade om att fler vill flytta hit om de har en positiv bild av Skellefteå.

Not Found2014-01-14 05:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Sakine Madons ledare ”Tänk Karl-Bertil Jonsson i stället” publicerad i Norran och ” Missriktade julklappar” publicerad på norran.se lördagen den 11 januari 2014.

Kommunen har ett stort ansvar för användningen av skattemedel. Våra prioriteringar bör ständigt belysas och principfrågan som Sakine Madon lyfter på ledarplats (2014-01-11) är viktig: ska en kommun lägga tid och pengar på marknadsföring? I Skellefteå kommun finns en politisk enighet om att vi ska det.

Liksom många andra kommuner har Skellefteå en stor framtidsutmaning: Hur ska vi i framtiden kunna upprätthålla en god välfärd när andelen av befolkningen som bär skattebördan ständigt minskar? Sedan 1990-talet har Skellefteås befolkning stadigt minskat samtidigt som åldern på de som bor i kommunen ökat. Enligt prognoser blir detta än mer tydligt inom de närmsta åren.

Befolkningsförändringar handlar om födda, döda, inflyttning och utflyttning. Eftersom det självklart är positivt att våra unga studerar och arbetar på olika platser i världen är det egentligen bara inflyttningen som vi kan påverka. Vi är övertygade om att fler vill flytta hit om de har en positiv bild och upplevelse av Skellefteå. Det gäller både de som flyttat härifrån och de som i dag inte har någon koppling hit.

Samtidigt visar undersökningar att Skellefteå är relativt okänt och främst förknippat med natur, snö, skoter och ishockey – kopplingar som i lika hög grad gäller för orter som Luleå, Piteå och Örnsköldsvik. Vi menar att det är en klok investering att komplettera den bilden. Om bilden av Skellefteå är den av en intressant, idérik och utvecklingsbenägen plats, som vilar på en god grund av entreprenörskap, bidrar det till att locka fler turister, studenter, företagsetableringar och stora evenemang.

Vi är ytterst medvetna om att vi inte kan lyckas på egen hand. Det finns en ofantligt stor kraft i stoltheten och engagemanget hos alla som bor och verkar här och vi vill därför arbeta tillsammans med privatpersoner, näringsliv och föreningar i så många aktiviteter som möjligt, vilket vi gjorde på flygplatsen den 23 december. Näringsliv och föreningar stod för en stor del av kostnaden. Vi bidrog med 12 500 kronor till en filmproduktion, samt arbetstid och presenter i form av exempelvis mössor.

Vi tycker att det är ett effektivt användande av vår budget för marknadsföring. Arrangemanget fick positiv uppmärksamhet i riksnyheter. Att vi är många Skelleftebor som trivs och känner engagemang för platsen skapar nödvändiga förutsättningar för framtiden.

Helena Renströmmarknadschef Skellefteå kommun

Bengt Ivanssonnäringslivschef Skellefteå kommun

Svar direkt: Är det en kommuns uppgift att dela ut presentkort, hörlurar med mera i ett event som det på flygplatsen strax innan jul?

Nej, bättre hade det varit om barnfamiljer som får försörjningsstöd hade fått stöd till julklappar. Kommunen är nämligen inget reklamföretag: den ansvarar för våra skattepengar och måste alltid fundera på var pengarna behövs som mest.

Sakine Madonpolitisk redaktör, Norran

Läs mer om