Uppsökande är det nyckelord som har bidragit till framgången i Arbetsförmedlingens och Företagarnas gemensamma projekt ”Jobbsökarna”.
Det som började som ett pilotprojekt med en handfull arbetsförmedlare förra året har vuxit till en permanent del av Arbetsförmedlingens utbud av rekryteringstjänster. Med ett uppsökande förhållningssätt till småföretag har tusentals nya jobb hittats.
Nu går erfarenheterna på export till hela Europa. I början av december förra året lyssnade generaldirektörer från arbetsförmedlingar i EU till en presentation av Företagarna om hur offentliga arbetsförmedlingar kan ge småföretagare bättre service.
För tre år sedan såg det annorlunda ut. Avståndet mellan småföretagare och lokala arbetsförmedlingar var långt. Då vände sig endast var sjätte småföretagare till Arbetsförmedlingen när det var dags att anställa. Det kunde ställas mot det faktum att många företagare upplevde stora matchningsproblem vid nya rekryteringar.
Behoven fanns, men inte kompetent arbetskraft, sades det, och Arbetsförmedlingen var inte till hjälp.
Under lång tid har storföretagen varit norm på svensk arbetsmarknad, men med högre utbildningsnivåer, utbredd digital kommunikation och större förväntningar på självförverkligande blir det lilla företaget allt mer betydelsefullt. De senaste 20 åren har fyra av fem nya jobb skapats i de små företagen och samhällets service till medborgarna behöver anpassas till denna förändring.
Totalt sedan projektet ”Jobbsökarna” startade i maj 2013 har vi hittat över 2 300 jobb i hela landet, och tillsatt nästan 1 200 av dem. I Västerbotten har arbetssättet varit mycket framgångsrik, 400 hittade jobb och av dessa är närmare 300 tillsatta.
Det har skett genom att arbetsförmedlarna har skapat kontakter med och gett personlig service till arbetsgivare. Vi har därmed visat att det går att utveckla metoderna för att nå betydligt fler småföretag och hitta betydligt fler jobb än tidigare. Från och med 30 juni avslutas projektet, och arbetssättet ska då vara en del av den ordinarie verksamheten på Arbetsförmedlingen.
Vi ska implementera det vi har lärt oss under projektets gång, nämligen att vi behöver utveckla Arbetsförmedlingens förmåga att samverka med småföretagare, tydliggöra arbetslösas stödformer för småföretagare och förbättra inskrivningen av arbetssökande så att deras kompetenser och förmågor enklare kan matchas med företagares behov.
Att tillgodose arbetsgivarnas behov av rätt kompetens, och därmed skapa goda relationer med arbetsgivare, är i själva verket det mest effektiva sättet att bekämpa arbetslösheten.
Nu är det upp till Arbetsförmedlingen regionalt och lokalt att genomföra denna vision i hela landet.
Torbjörn Halvardsson
regionchef Företagarna Västerbotten
Med ett uppsökande förhållningssätt till småföretag har tusentals nya jobb hittats.