Bilbranschen är inte problemet utan en del av lösningen

Debatt. En del politiker och intresseorganisationer pekar ut bilen som en miljöbov och det talas om att bilismen måste bromsas. Avstängda gator, färre parkeringsplatser, skatter och pålagor ska hindra människor från att köra bil. Men att på det sättet skapa motsättningar mellan den fria mobiliteten och miljöförbättringar leder helt fel.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Not Found2018-10-25 06:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu på söndag, den 28 oktober, är det Bilens dag.

Då firar vi bilen och alla möjligheter som den ger.

Människan har aldrig varit så mobil som nu. Vi lever i en tid där man enkelt kan förflytta sig kortare sträckor i vardagen, och göra längre resor i jobbet och på fritiden.

Bilen är grunden för den fria mobiliteten. Sett till sträcka görs 80 procent av alla resor i Sverige med bil. Mönstret är liknande i övriga Europa.

Det säljs fler bilar än någonsin tidigare. Vi värdesätter möjligheterna och friheten som bilen skapar samtidigt som vi konsumerar andra transportsätt, bland annat kollektivtrafik där sådan finns.

Ibland hörs det röster om att resandet måste minska, ofta med förevändningen att transporterna skadar miljön. En del politiker och intresseorganisationer pekar ut bilen som en miljöbov och det talas om att bilismen måste bromsas. Avstängda gator, färre parkeringsplatser, skatter och pålagor ska hindra människor från att köra bil.

Men att på det sättet skapa motsättningar mellan den fria mobiliteten och miljöförbättringar leder helt fel.

Vi måste få till en mer faktabaserad diskussion där vi tydligt skiljer ut miljöfrågorna.

Trots att antalet bilar växer och transporterna av varor vi köper via nätet ökar så minskar utsläppen i absoluta tal. 2016 var utsläppen från personbilar 19 procent lägre än 1990 (Naturvårdsverket). Detta har blivit möjligt tack vare effektivare motorer, lättare material, lägre luftmotstånd och en allt högre andel biobränsle i tanken.

De tekniska framstegen går allt snabbare och gör bilarna bättre, även ur miljösynpunkt. Diesel kan redan i dag ersättas med HVO (Hydrerad vegetabilisk olja) och biogas kan användas i stället för bensin. Elbilar blir allt vanligare och batterierna allt effektivare.

Kanske har även bränsleceller en viktig roll att spela bland framtidens drivmedel, och runt kröken väntar helt nya syntetiska bränslen som vi inte ens känner till i dag.

Vi måste få till en mer faktabaserad diskussion där vi tydligt skiljer ut miljöfrågorna. Dieseltekniken är med sin bränsleeffektivitet fortfarande en del av lösningen för att nå lägre koldioxidutsläpp och FN:s klimatmål. De skadliga kväveoxiderna ligger i moderna fordon långt under gränsvärdena.

För att lösa frågorna kring framtidens mobilitet måste vi använda oss av alla tillgängliga tekniker. Det krävs långsiktiga spelregler, både för branschen och för konsumenterna. Bilägarna måste veta att de gör ett bra val när de väljer en miljövänligare bil, och våga lita på att förutsättningarna inte ändras under bilens livstid.

Sveriges fordon omfattas av samma regelverk som övriga EU. Nya krav ska därför harmoniseras med andra länder.

Politiker och ansvariga myndigheter måste ta sitt ansvar. Den viktigaste framtidsutmaningen ligger i beslut om förutsättningarna för tillverkning av både bilar och bränsle.

Fri mobilitet är en mänsklig rättighet, men den ska inte tas för given.

Tommy Letzén, vd Motorbranschens riksförbund (MRF)

Läs mer om