Bekämpa hoten mot småföretagen

Debatt. Förslaget är ett klassiskt exempel på piska i stället för morot. Regeringen verkar helt enkelt vilja att vi ska sluta transportera saker som skog från Norrland – eller för den delen livsmedel till Norrland.

Not Found2016-09-05 05:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sällan har väl ett förslag från regeringen blivit lika sågat som den så kallade hälsoväxlingen.

En kort summering kan vara på sin plats: Regeringen såg att de statliga sjukskrivningskostnaderna steg och bestämde sig för att göra någonting åt saken.

”Hälsoväxlingen” blev deras innovativa lösning.

För att motivera Sveriges företag att ta ett ökat ansvar för rehabilitering och förebyggande åtgärder skulle de själva få betala 25 procent av sjukpenningen för anställda som var sjukskrivna i mer än 90 dagar.

Kritiken mot det ogenomtänkta förslaget lät naturligtvis inte vänta på sig.

Det krävs inte mängder av tankekraft för att förstå vilka konsekvenser förslaget skulle få.

Det skulle – kort sagt – utgöra ännu ett hinder mot att våga nyanställa.

Och vilken företagare skulle våga anställa den som tidigare haft en sjukdomshistoria?

Sjukskatten hade dessutom slagit extra hårt mot landsbygdens företag eftersom glesbygdskommuner i genomsnitt har högre sjuktal än storstäderna.

Men sjukskatten är långt ifrån det enda företagar- och landsbygdsfientliga förslaget på regeringens dagordning. Ett minst lika anmärkningsvärt sådant är att införa en kilometerskatt på alla transporter med tung lastbil. 24 kronor extra per mil föreslår man att det ska kosta landets åkare att leverera sina varor.

Det innebär en förhöjd kostnad på i genomsnitt drygt 100 000 kronor per åkare och år. Har du dessutom oturen att driva företag i glesbygd blir det etter värre.

Inte heller är det utsläppen man vill beskatta, utan den körda sträckan, vilket innebär att det inte ens hjälper att uppgradera lastbilsflottan till miljöbilar.

Förslaget är ett klassiskt exempel på piska i stället för morot. Regeringen verkar helt enkelt vilja att vi ska sluta transportera saker som skog från Norrland – eller för den delen livsmedel till Norrland. För att välja järnvägen är inget alternativ. Det finns det nämligen inte kapacitet till.

Kilometerskatten var på tapeten redan före regeringsskiftet, lades sedan i malpåse men är alltså aktuell igen. Den kommer inte att hinna bli verklighet till höstbudgeten, men om ingenting görs är risken stor att många företag på landsbygden får en rejäl käpp i hjulet hösten 2017.

Det får inte ske.

Det slutgiltiga förslaget ska presenteras den 9 december och tills dess måste vi få regeringen att förstå att en levande landsbygd, och ett levande företagarsverige, inte skapas genom att straffa dem som får Sverige att rulla.

Nej, framåt kommer vi genom att belöna dem som gör det extra bra – till exempel genom att införa en miljöbilspremie för lastbilar.

Leif Svensson förbundsordförande Småföretagarnas riksförbund 18541236

Läs mer om