Att köpa ut alkohol är inte att visa omtanke

Debatt. På senare år har Halloween blivit en av våra stora högtider för alkoholdebut.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2015-10-29 04:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Höstlov och Halloween.

Jag har en god nyhet, och en dålig.

Den goda är att föräldrar köper ut alkohol till sina tonåringar i lägre utsträckning än förr. Den dåliga är att äldre kompisar och storasyskon fortsätter förse tonåringarna med alkohol, och att Halloween på senare år har blivit en av våra stora högtider för alkoholdebut.

Som mamma till tonåringar, och i rollen som vd för Systembolaget, vill jag därför passa på att avliva ett par myter om att köpa ut.

Många storasyskon och äldre kompisar köper ut av omtanke: ”Om jag köper vet jag hur mycket hen dricker, och var alkoholen kommer ifrån” och ”Om inte jag köper ut kommer hen få tag på alkohol ändå, men då kanske det blir fulsprit”.

Det låter inte orimligt, men det är faktiskt fel i sak.

Det är nämligen så att 64 procent av alla 16-åringar som dricker alkohol hade avstått från att dricka om de inte hade fått den av någon de känner väl – alkohol från någon okänd är inte ett alternativ för dem. Det visar en undersökning från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Nästan hälften (46 procent) av unga vuxna mellan 20 och 27 år har köpt ut, visar en undersökning som Sifo tagit fram på uppdrag av oss på Systembolaget.

I samma undersökning menar 57 procent mellan 20 och 27 år att man köper ut för att småsyskon inte ska få eller köpa alkohol från någon vuxen de inte känner. 48 procent svarar att äldre syskon tror att lillasyster eller lillebror kommer att dricka i vilket fall.

Man baserar alltså sitt beslut på en felaktig verklighetsbild.

Ett nej spelar roll. Äldre kompisar och storasyskon är förebilder. Ett storasyskon som visar omtanke genom att inte köpa ut, och att förklara varför, hjälper till att skjuta upp tonåringens alkoholdebut.

Många i gruppen 20–25 år minns tonårens alkoholdebut med en känsla av ånger – det kan handla om rena pinsamheter, eller om allvarligare händelser. I vår digitaliserade värld är det svårare än förr att vara efterklok – bilder och filmklipp får blixtsnabb spridning via sociala medier.

Unga som dricker alkohol har en högre risk att drabbas av våld, brott, övergrepp och olyckor. Deras hjärnor tar också mer skada av alkohol än vuxnas. De som alkoholdebuterat tidigt har en högre alkoholkonsumtion i vuxen ålder och löper större risk att utveckla ett riskbruk.

Det vill säga – ju tidigare debut desto större skador.

Därför vill jag uppmana alla – både föräldrar, syskon och äldre kompisar – att avstå från att köpa ut, och att förklara varför.

En omtänksam vuxen köper inte ut.

Magdalena Gerger

vd Systembolaget

Unga som dricker alkohol har en högre risk att drabbas av våld, brott, övergrepp och olyckor. Deras hjärnor tar också mer skada av alkohol än vuxnas.

Läs mer om