”Det har blivit allt viktigare att ställa sig i centrum och ta plats, både på nätet och i den fysiska världen.”
Detta påstående läser jag inte på nätet, utan i en tidningsartikel, och det får mig att minnas semesterresan till Andalusien tidigare i höst.
Vid stora attraktioner, som till exempel Alhambra i Granada, fanns det gott om turister trots att det var sent på säsongen och jag konstaterade att den så kallade selfiepinnen uppenbarligen blivit populär. Var och varannan hade telefonen/kameran fastsatt på den förlängda armen och tog bilder med sig själv i förgrunden.
Lite märkligt är det. För inte så länge sedan höll sig fotografen hela tiden bakom kameran och bilderna som togs visade främst upplevelser och sevärdheter under resan.
Kanske stämmer det ändå det som påstås i inledningen: att det blir allt viktigare att själv stå sig i centrum.
Ny teknik – inte minst vad gäller kameror i mobilerna och internet – har naturligtvis stor del i att det blivit på det viset.
Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet, säger i artikeln att kommunikationen i sociala medier blivit så jag-centrerad eftersom den unga generationen blivit mer eller mindre uppfostrad till det.
– Facebook och Twitter har särskilda system för att larma när någon har reagerat på användarens egna inlägg eller bilder, inte sällan en selfiebild. Att andra gillar och retweetar just det jag gör ger en kick, en belöning. Alltså kollar vi hela tiden i telefonen.
Läkaren och entreprenören Katarina Gospic kallar det för ”ibland-belöning”. Hon har disputerat inom kognitiv neurovetenskap och har bland annat skrivit boken ”Den sociala hjärnan”.
– Att belöningen bara kommer ibland räcker för att man ska kolla mobilen hela tiden eftersom man aldrig vet när nästa reaktion kommer. Och denna belöning är så viktig att vissa av oss står ut med att ibland också drabbas av utfrysning eller en rejäl käftsmäll.
Det blir en form av beroende som Per Carlbring liknar vid spel om pengar. Spelaren kanske förlorar en stor insats men fortsätter ändå i tron att det snart blir en vinst.
Bengt Enqvist
tidigare redaktionschef på Norran
Det har blivit allt viktigare att ställa sig i centrum och ta plats, både på nätet och i den fysiska världen.