Alliansen glömmer Norrlands infrastruktur

Vi ser med all tydlighet att Norrbotniabanan behövs för Sveriges och Europas utveckling.

Not Found2014-08-06 21:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har snart gått fyra år sedan Botniabanan invigdes. Samtidigt har processen kring Norrbotniabanan inte rört sig mycket. Medan övriga Sverige får flera stora utlovade infrastrukturprojekt verkar Norrland lämnas smulorna. Endast i bisatser nämns att man ska pröva en större järnvägsutbyggnad i norr.

Den politiken motsvarar inte den utveckling vi ser. Norrbotniabanan är viktig för näringen och för den godstrafik som finns. Varje dag fraktas motsvarande ett Eiffeltorn stål från norra Sverige och många näringar expanderar. Den expansionen är så kraftig att det i dag går lika mycket tågtrafik på Norra stambanan som Trafikverket räknade med till 2020.

Framtidens fossilbränslepriser förvärrar situationen ytterligare. Allting pekar på att priset på bensin kommer att stiga kraftigt i framtiden och vi har redan sett hur internationell oro kan driva upp priserna. I dag står rysk råolja för 40–50 procent av den svenska importen. Det är en ekonomisk maktposition vi inte vill se ett allt mer imperialistiskt Ryssland ha.

Med en sådan situation är det tydligt att Norrbotniabanan behövs för att hela Sverige ska växa. Även EU är av den åsikten och när de fattade beslut om ett europeiskt stamnät fanns sträckningen därför med. I det beslutet var EU berett att täcka upp till 30 procent av projektets kostnad.

Vi ser med all tydlighet att Norrbotniabanan behövs för Sveriges och Europas utveckling. På vår sida står EU, de norrländska regionerna och näringslivet. Men de kommer inte att ha råd att på egen hand bygga Norrbotniabanan. Därför driver vi en politik som sätter Norrbotniabanan på kartan och som satsar på en hållbar infrastruktur för hela landet.

Magda Rasmusson språkrör Grön Ungdom Agnes Johansson språkrör Grön Ungdom Norr

Läs mer om