Det har varit en lång resa.
För Northvolt och för Skellefteå kommun.
Det har funnits tvivlare som gjort jämförelser med det kraschade gruvprojektet i Pajala.
Med det har också funnits optimister som inte sett några problem, bara möjligheter.
Hur det gick till när Nortvolt hamnade i Skellefteå borde dokumenteras. Det florerar ett flertag rykten, några av dem motsäger direkt varandra. Men jag hade inte tänkt att bidra till vidare ryktesspridning genom att återge sådant som sägs, och som ofta börjar med orden: ”Jag vet en sak, men du måste lova mig att inte berätta.”
Låt oss i stället hålla oss till det som vi vet: Batteribolaget Northvolt har gjort klart med finansieringen av sin planerade batterifabrik i Skellefteå. Ett stycke industrihistoria är på väg att skapas. I augusti inleds byggandet och 2021 ska de första litiumbatterierna kunna lämna fabriken.
Enligt företagets vd och grundare Peter Carlsson är efterfrågan så pass stark att Northvolt redan nu snabbar på processen att bygga ut Skelleftefabriken i en andra fas.
Det talas om 10 000 nya jobb. Uppemot 2 500 vid själva fabriken. Indirekt ytterligare 7 500.
Orderboken uppgår till 13 miljarder dollar, motsvarande cirka 123 miljarder kronor.
En jämförelse: Rökning, alkohol, onyttig mat och fysisk inaktivitet kostar varje år samhället 55 miljarder kronor i form av produktionsbortfall vid sjukdom och för tidig död, enligt beräkningar som Statens folkhälsoinstitut gjort. Tillsammans med olycksfall blir kostnaderna för ohälsan 120 miljarder kronor.
Hela produktionen år slutsåld mellan 2022 och minst fem år framåt.
Svindlande, svindlande, svindlande …
Skellefteå har all anledning att fira …
Låt oss lägga dystra och pessimistiska tankar åt sidan. Låt oss i stä'ller glädjas över att det skrivs ett kapital industrihistoria i Skellefteå.
Men också att se nyktert på tillvaron dagen efter. För en sak är säker. Skellefteå kommer att förändras. Och det i grunden. Om det blir till det bättre eller det sämre är upp till var och en att avgöra.
Det talas om 10 000 nya jobb. Det innebär ett oerhört tryck på kommunen. Det ska byggas skolor, det ska byggas vägar, det ska byggas förskolor, det ska byggas vatten och avlopp. Region Västerbotten behöver bidra med ytterligare satsningar på Skellefteå lasarett och på nya vårdcentraler.
Men framför allt måste det byggas bostäder. Grundläggande är det kommunen som ansvarar för att det finns bostäder till invånarna i den egna kommunen. Det kommer säkerligen att finnas privata byggare som gärna hjälper till, men primärt är det kommunens ansvar.
Skulle inte bli ett enda dugg förvånad om det kommer en ny stor utförsäljning av allmännyttans bostäder för att kunna finansiera alla nya lägenheter som behövs. Ur inkomstsynpunkt är det viktigt för Skellefteå att så många som möjligt bosätter sig i kommunen. Om inte hamnar skatteintäkterna någon annanstans.
Detta innebär att det också kommer att behövas byggas bostäder utanför själva Skellefteå. Någonting som Centerpartiet länge efterfrågat. Nu ser de ut att få som de vill.
En annan som fått som han vill är kommunalrådet Lorents Burman (S). Det har fällts många hårda ord i kommunfullmäktigedebatter kring Skellefteås befolkningsmål, 80 000 invånare 2030. Det finns de som ansett att målet är orealistiskt. Nu är det inte det längre. Det kommer att krossas. Nu blir det nog att sikta mot 100 000.
Finns det då inga mörka moln?
Enligt Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig på pensionsbolaget AMF, som ägs av Svenskt Näringsliv och LO tillsammans, och är en av de stora finansiärerna, så finns det sådana.
Till TT (Tidningarnas Telegrambyrån) säger han: Det är ändå en fabrik som inte kommit igång ännu. Orderna har förvisso redan lagts, men inte levererats ännu. Visst finns det stora risker, men det är ju så med så här tidiga investeringar. Det finns stora risker, men också stor potential och det är vad vi ser framför oss som placerare.
Men låt oss lägga dystra och pessimistiska tankar åt sidan, konstatera att nu ska det mycket till för att fabriken inte ska börja tillverka sina litiumbatterier 2021.
Låt oss glädjas över att det skrivs ett kapital industrihistoria i Skellefteå.
Den ljusnande framtiden är Skellefteås.