Vi lyssnade pÄ er, hoppas ni lyssnar pÄ oss

Debatt. Sveriges Radio tog publiken till hjÀlp för att formulera framtidens mÄl och vision. Resultatet kommer att vÀgleda oss de kommande Ären, skriver vd Cilla Benkö och styrelseordförande Lennart KÀll.

Foto: Martin von Krogh/SvD/TT

Kultur och Nöje2020-01-12 14:07
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
undefined

Tack svenska folket för hjÀlpen.

Utan er hade vi inte varit dĂ€r vi Ă€r i dag.

Utan er hade vi inte kunnat ta fram vÄr nya vision och vÄra nya mÄl.

Utan era synpunkter hade vi inte gjort de satsningar vi nu gör.

I vĂ„ras Ă„kte vi pĂ„ en sex veckor lĂ„ng turnĂ©, frĂ„n norr till söder. Vi trĂ€ffade och talade med flera tusen svenskar: pĂ„ köpcentra, i skolor, pĂ„ torg, i skidbacken, pĂ„ hotell. Vi pratade om synen pĂ„ Sveriges Radio, vad som fick er vi mötte att lyssna pĂ„ oss, vad som gör att ni stĂ€nger av, vad ni saknar frĂ„n oss. Det finns flera viktiga lĂ€rdomar att dra frĂ„n de mĂ„nga mötena.

Sveriges Radio har i dag en rĂ€ckvidd pĂ„ 7,5 miljoner svenskar varje vecka – trots att konkurrensen om publikens tid aldrig varit större. I dag slĂ„ss olika nationella mediebolag med varandra om publikens uppmĂ€rksamhet. Men kampen om publikens tid Ă€r Ă€nnu hĂ„rdare mot globala digitala företag som kan satsa stora summor pĂ„ utveckling av bĂ„de teknik och innehĂ„ll.

NÀr bolag som Spotify och Apple börjar göra eget ljudinnehÄll, och nÀr videoföretag som Netflix och HBO kontinuerligt vÀssar sitt erbjudande, Àr det viktigare Àn nÄgonsin att vi levererar kvalitet och ett unikt innehÄll till vÄra uppdragsgivare och Àgare: svenska folket.

För att fortsÀtta vara relevanta mÄste vi ha ett utbud som Àr tillrÀckligt attraktivt i en ny hÄrdare konkurrens, inte minst nÀr alltfler medieföretag upptÀckt de möjligheter som finns inom ljud.

Det har aldrig producerats sÄ mycket ljud som det görs nu. BÄde i form av nya vanliga radiokanaler, men ocksÄ poddar och ljudböcker, som numera skrivs för örat. Det Àr ocksÄ allt fler som har insett att det gÄr att dels tjÀna pengar pÄ ljud, skapa en lojalitet hos publiken och dÀrmed stÀrka sitt varumÀrke.

Aldrig har konkurrensen om publikens öron varit sĂ„ stor som nu och Sveriges Radio mĂ„ste i denna konkurrens bli vald pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n tidigare.

Det Àr vi fullt medvetna om och ödmjuka inför.

NÀr vi trÀffade lyssnare och icke-lyssnare i vÄras var det mÄnga som efterfrÄgade satsningar pÄ poddar. MÄnga vill lyssna pÄ en tid och en plats som de sjÀlva vÀljer.

VĂ„rt svar Ă€r att vi kommer att erbjuda Ă€nnu fler kvalitetspoddar de kommande Ă„ren. MĂ„nga av landets största och mest framgĂ„ngsrika poddar Ă€r skapade och producerade av Sveriges Radio, som exempelvis landets största podd P3 DokumentĂ€r, P3 Historia och Creepypodden.

Det kommer att bli en Ă€nnu tydligare skillnad mellan det Sveriges Radio erbjuder publiken i vanlig radio och det erbjudande vi har som podd.

Radion gÄr mer mot hÀr och nu och direktsÀndningar. NÀrvaron och publikens möjligheter till medskapande, bÄde i studion men ocksÄ utanför radiohusen, kommer att öka. Den förÀndringen har redan skett i vÄra lokala kanaler, och som tidigare aviserats kommer P3 att förÀndras.

Att tĂ€nka pĂ„ publiken i Ă„ldersgrupper har blivit allt mindre relevant. Desto viktigare Ă€r det att tĂ€nka pĂ„ vilka behov som publiken har – och som vi kan svara upp mot. Samma behov av vad Sveriges Radio ska erbjuda kan finnas hos en man i 50-Ă„rsĂ„ldern i norra Sverige som hos en kvinna i 30-Ă„rsĂ„ldern i en storstad lĂ€ngre söderut.

Vi kan lova en annan sak: nĂ€r Sveriges Radio utvecklar företaget och tĂ€nker nya format sĂ„ kommer vi att hĂ„lla fast vid vĂ„r strategi att ha ljudet i fokus. Vi Ă€r ett ljudbolag, vi ska vara bĂ€st pĂ„ ljud.

NÀr vi skriver, tar bilder eller gör videor gör vi det för att lyfta fram ljudet pÄ vÄra digitala plattformar. Vi tror att det Àr rÀtt vÀg för att ge publiken mest valuta för pengarna och ge oss en tydlig position i ett tufft konkurrenslÀge. Om det ocksÄ underlÀttar för en mer livskraftig kommersiell mediemarknad sÄ Àr det bÄde bra och viktigt.

Den svenska demokratin mĂ„r bĂ€st av ett starkt public service sida vid sida med starka kommersiella medier. Det tryggar den sĂ„ viktiga mĂ„ngfalden.

Sveriges Radio har i dag verksamhet pĂ„ mer Ă€n 50 platser. För oss Ă€r det centralt att fortsĂ€tta att stĂ€rka bevakningen i hela landet.

NÀr vi mötte publiken i vÄras var det mÄnga som lyfte fram just detta, nÀmligen att radion har en lokalkÀnsla och ofta finns med dÀr det hÀnder. Andra pekade pÄ att vi kunde bli Ànnu bÀttre pÄ att befinna oss dÀr inga andra medier finns och stÀlla frÄgor och granska makten.

DÀrför lÀgger vi till att börja med mer kraft och resurser pÄ att bland annat ta fram nya tekniska lösningar som ska göra det Ànnu enklare att producera radio utanför radiohusen.

I dag gör vi drygt 1 700 lokala nyhetssĂ€ndningar varje vecka. Det tĂ€nker vi fortsĂ€tta med.

Vi kommer ocksĂ„ att jobba Ă€nnu hĂ„rdare för att fler röster och perspektiv ska höras och Ă„sikter brytas de kommande Ă„ren. Tack vare över 20 korrespondenter över hela vĂ€rlden kan vi ocksĂ„ varje dag spegla det stora och det lilla och göra komplicerade utrikespolitiska sammanhang begripliga genom de berĂ€ttelser som vi kan fĂ„nga genom att vara pĂ„ plats.

För det och resten av Sveriges Radios utbud pĂ„ 170 000 timmar om Ă„ret betalar varje skattebetalare som mest 1,30 kronor om dagen.

Vi kan, och ska, som inget annat medieföretag i Sverige knyta ihop det lokala med det nationella och det globala. Sveriges Radio talar inte om för dig vad du ska tycka.

Vi ger dig fakta och analyser som gör det enklare att fatta egna beslut. VÄrt mÄl Àr att du inte bara ska veta att nÄgot har intrÀffat utan ocksÄ varför och vad det fÄr för konsekvenser. Hos oss ska tusentals Äsikter höras och brytas, Sveriges Radio Àr en öppen arena för debatt och dialog.

NĂ€r vi tog fram vĂ„r nya vision – Fler röster och starkare berĂ€ttelser för en större förstĂ„else – hade vi just detta i Ă„tanke, att vi ska vara en plats dĂ€r fler röster och starkare berĂ€ttelser ges utrymme, vilket förhoppningsvis skapar en större förstĂ„else för hur nĂ„gon annan tĂ€nker och resonerar. Det har ökad betydelse i en alltmer polariserad tid.

En sak vet vi mer sÀkerhet: Vi kommer att göra vad vi kan för att möta de krav och förhoppningar som finns pÄ oss de kommande Ären.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio

Lennart KĂ€ll, styrelseordförande Sveriges Radio