Tack svenska folket för hjÀlpen.
Utan er hade vi inte varit dÀr vi Àr i dag.
Utan er hade vi inte kunnat ta fram vÄr nya vision och vÄra nya mÄl.
Utan era synpunkter hade vi inte gjort de satsningar vi nu gör.
I vÄras Äkte vi pÄ en sex veckor lÄng turné, frÄn norr till söder. Vi trÀffade och talade med flera tusen svenskar: pÄ köpcentra, i skolor, pÄ torg, i skidbacken, pÄ hotell. Vi pratade om synen pÄ Sveriges Radio, vad som fick er vi mötte att lyssna pÄ oss, vad som gör att ni stÀnger av, vad ni saknar frÄn oss. Det finns flera viktiga lÀrdomar att dra frÄn de mÄnga mötena.
Sveriges Radio har i dag en rĂ€ckvidd pĂ„ 7,5 miljoner svenskar varje vecka â trots att konkurrensen om publikens tid aldrig varit större. I dag slĂ„ss olika nationella mediebolag med varandra om publikens uppmĂ€rksamhet. Men kampen om publikens tid Ă€r Ă€nnu hĂ„rdare mot globala digitala företag som kan satsa stora summor pĂ„ utveckling av bĂ„de teknik och innehĂ„ll.
NÀr bolag som Spotify och Apple börjar göra eget ljudinnehÄll, och nÀr videoföretag som Netflix och HBO kontinuerligt vÀssar sitt erbjudande, Àr det viktigare Àn nÄgonsin att vi levererar kvalitet och ett unikt innehÄll till vÄra uppdragsgivare och Àgare: svenska folket.
För att fortsÀtta vara relevanta mÄste vi ha ett utbud som Àr tillrÀckligt attraktivt i en ny hÄrdare konkurrens, inte minst nÀr alltfler medieföretag upptÀckt de möjligheter som finns inom ljud.
Det har aldrig producerats sÄ mycket ljud som det görs nu. BÄde i form av nya vanliga radiokanaler, men ocksÄ poddar och ljudböcker, som numera skrivs för örat. Det Àr ocksÄ allt fler som har insett att det gÄr att dels tjÀna pengar pÄ ljud, skapa en lojalitet hos publiken och dÀrmed stÀrka sitt varumÀrke.
Aldrig har konkurrensen om publikens öron varit sÄ stor som nu och Sveriges Radio mÄste i denna konkurrens bli vald pÄ ett helt annat sÀtt Àn tidigare.
Det Àr vi fullt medvetna om och ödmjuka inför.
NÀr vi trÀffade lyssnare och icke-lyssnare i vÄras var det mÄnga som efterfrÄgade satsningar pÄ poddar. MÄnga vill lyssna pÄ en tid och en plats som de sjÀlva vÀljer.
VÄrt svar Àr att vi kommer att erbjuda Ànnu fler kvalitetspoddar de kommande Ären. MÄnga av landets största och mest framgÄngsrika poddar Àr skapade och producerade av Sveriges Radio, som exempelvis landets största podd P3 DokumentÀr, P3 Historia och Creepypodden.
Det kommer att bli en Ànnu tydligare skillnad mellan det Sveriges Radio erbjuder publiken i vanlig radio och det erbjudande vi har som podd.
Radion gÄr mer mot hÀr och nu och direktsÀndningar. NÀrvaron och publikens möjligheter till medskapande, bÄde i studion men ocksÄ utanför radiohusen, kommer att öka. Den förÀndringen har redan skett i vÄra lokala kanaler, och som tidigare aviserats kommer P3 att förÀndras.
Att tĂ€nka pĂ„ publiken i Ă„ldersgrupper har blivit allt mindre relevant. Desto viktigare Ă€r det att tĂ€nka pĂ„ vilka behov som publiken har â och som vi kan svara upp mot. Samma behov av vad Sveriges Radio ska erbjuda kan finnas hos en man i 50-Ă„rsĂ„ldern i norra Sverige som hos en kvinna i 30-Ă„rsĂ„ldern i en storstad lĂ€ngre söderut.
Vi kan lova en annan sak: nÀr Sveriges Radio utvecklar företaget och tÀnker nya format sÄ kommer vi att hÄlla fast vid vÄr strategi att ha ljudet i fokus. Vi Àr ett ljudbolag, vi ska vara bÀst pÄ ljud.
NÀr vi skriver, tar bilder eller gör videor gör vi det för att lyfta fram ljudet pÄ vÄra digitala plattformar. Vi tror att det Àr rÀtt vÀg för att ge publiken mest valuta för pengarna och ge oss en tydlig position i ett tufft konkurrenslÀge. Om det ocksÄ underlÀttar för en mer livskraftig kommersiell mediemarknad sÄ Àr det bÄde bra och viktigt.
Den svenska demokratin mÄr bÀst av ett starkt public service sida vid sida med starka kommersiella medier. Det tryggar den sÄ viktiga mÄngfalden.
Sveriges Radio har i dag verksamhet pÄ mer Àn 50 platser. För oss Àr det centralt att fortsÀtta att stÀrka bevakningen i hela landet.
NÀr vi mötte publiken i vÄras var det mÄnga som lyfte fram just detta, nÀmligen att radion har en lokalkÀnsla och ofta finns med dÀr det hÀnder. Andra pekade pÄ att vi kunde bli Ànnu bÀttre pÄ att befinna oss dÀr inga andra medier finns och stÀlla frÄgor och granska makten.
DÀrför lÀgger vi till att börja med mer kraft och resurser pÄ att bland annat ta fram nya tekniska lösningar som ska göra det Ànnu enklare att producera radio utanför radiohusen.
I dag gör vi drygt 1 700 lokala nyhetssÀndningar varje vecka. Det tÀnker vi fortsÀtta med.
Vi kommer ocksÄ att jobba Ànnu hÄrdare för att fler röster och perspektiv ska höras och Äsikter brytas de kommande Ären. Tack vare över 20 korrespondenter över hela vÀrlden kan vi ocksÄ varje dag spegla det stora och det lilla och göra komplicerade utrikespolitiska sammanhang begripliga genom de berÀttelser som vi kan fÄnga genom att vara pÄ plats.
För det och resten av Sveriges Radios utbud pÄ 170 000 timmar om Äret betalar varje skattebetalare som mest 1,30 kronor om dagen.
Vi kan, och ska, som inget annat medieföretag i Sverige knyta ihop det lokala med det nationella och det globala. Sveriges Radio talar inte om för dig vad du ska tycka.
Vi ger dig fakta och analyser som gör det enklare att fatta egna beslut. VÄrt mÄl Àr att du inte bara ska veta att nÄgot har intrÀffat utan ocksÄ varför och vad det fÄr för konsekvenser. Hos oss ska tusentals Äsikter höras och brytas, Sveriges Radio Àr en öppen arena för debatt och dialog.
NĂ€r vi tog fram vĂ„r nya vision â Fler röster och starkare berĂ€ttelser för en större förstĂ„else â hade vi just detta i Ă„tanke, att vi ska vara en plats dĂ€r fler röster och starkare berĂ€ttelser ges utrymme, vilket förhoppningsvis skapar en större förstĂ„else för hur nĂ„gon annan tĂ€nker och resonerar. Det har ökad betydelse i en alltmer polariserad tid.
En sak vet vi mer sÀkerhet: Vi kommer att göra vad vi kan för att möta de krav och förhoppningar som finns pÄ oss de kommande Ären.
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Lennart KÀll, styrelseordförande Sveriges Radio