Skellefteå behöver ren luft – inte fler bilköer

Klimatkrisen kräver handling – inte förnekelse. Det är huvudbudskapet från två väsnterpartistiska debattörer. De anser att när Moderaterna försvarar privatbilismen i Skellefteå, blundar de för både miljöproblem och folkhälsorisker. Vänsterpartiets förslag om avgiftsfri kollektivtrafik är en lösning som gynnar alla: renare luft, färre köer och ett mer hållbart samhälle.

Väsnterpartister vid en demonstration för avgiftsfri kollektivtrafik. Artikelförfattarna längts till höger och längst till vänster.

Väsnterpartister vid en demonstration för avgiftsfri kollektivtrafik. Artikelförfattarna längts till höger och längst till vänster.

Foto: Privat

Debatt2025-08-17 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vårt jordklot värms upp av växthusgaser. Just nu håller de ekologiska systemen på att kollapsa när vi exploaterar mer resurser än vad naturen klarar av. Konsekvenserna av detta ser vi dagligen när uppvärmningen orsakar bränder, översvämningar, ökande havstemperaturer och smältande isar och glaciärer.

Det är därför förvånande att Moderaterna har en sådan oproblematisk syn på privatbilismen (Norran 4/8). Alla som bor här i Skellefteå har ju sett att biltätheten och köerna ökat i centralorten med sämre luft som följd. Luftföroreningar skadar luftvägar, försämrar lungfunktion och medför ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Enligt Naturvårdsverket har svenska studier visat att luftföroreningar orsakar tusentals förtida dödsfall i Sverige varje år. 

Moderaternas förhoppning att endast teknik ska lösa problemen saknar grund. För att närma oss ett samhälle i ekologisk balans behöver vi kombinera tekniska landvinningar med effektiv hushållning av naturens resurser. Det är också vad vi förbundit oss till genom Parisavtalet, de nationella klimatmålen och Skellefteå kommuns miljö- och klimatprogram. 
Givetvis är många människor beroende av bil för att få livet att gå runt. Många bor där det saknas bussförbindelser. Många behöver bilen för att ta sig till jobbet, affären eller sommarstugan. Men de vinner ju också på om det är lättare att ta sig fram och om det är färre bilköer. Frisk luft vinner alla på. 

Det är ur det perspektivet som Vänsterpartiets idé om en välfungerande och avgiftsfri kollektivtrafik blir ett viktigt inslag med fördelar för alla. De som är beroende av bilen fortsätter att köra medan trösklarna sänks för dem som kan tänka sig att åka kollektivt men ännu inte gör det. Bilköerna blir mindre, parkeringsplatserna lättillgängligare, luften renare allt medan bussarna fylls med passagerare som energisnålt transporterar sig genom staden. Dessutom kommer de som pendlar från de mindre orterna att tjäna extra mycket på att låta bilen stå när det är möjligt. Här kommer de planerade hubbarna att spela en viktig roll då de kan utgöra en bekväm länk mellan cykel/bil och buss.

Det är alltså denna rödgröna vision som ställs mot Moderaternas förlegade, bilstinna framtidsscenario. Den breda vänstern har tidigare framgångsrikt genomfört gemensamma lösningar i form av skola, vård och omsorg. Lösningar som visserligen varit under attack av högerkrafterna det senaste kvartseklet men som fortfarande borde vara utgångspunkt för ett samhälle som håller samman och som klarar av framtidens utmaningar vad gäller klimatansvar, folkhälsan, privatekonomin och medborgarnas minskade beroende av bilen.
Andreas Löwenhöök skriver i sin debattartikel att utan bilen stannar Skellefteå. Vi tror snarare att om Moderaterna skulle få styra i kommunen skulle utvecklingen och moderniseringen av Skellefteå stanna.