(S) ljuger om hur de röstar om A-traktorer

EU-parlamentet röstade den 28 februari för ett nytt körkortssystem som bland annat innebär att åldersgränsen för att köra A-traktor (även kallad epa-traktor) höjs från 15 till 16 år. För de ungdomar som bor på landsbygden är detta en katastrof. Epa-traktorn ger många ungdomar en stor frihet – friheten att kunna träffa kompisar, att ta sig till träningen eller till extrajobbet.

”Den höjda åldersgränsen för epa-traktorer är ännu ett exempel på hur klåfingriga EU-byråkrater och politiker ägnar sig åt att i detalj reglera EU-medborgarnas liv.”

”Den höjda åldersgränsen för epa-traktorer är ännu ett exempel på hur klåfingriga EU-byråkrater och politiker ägnar sig åt att i detalj reglera EU-medborgarnas liv.”

Foto: Oscar Stomberg

Debatt2024-03-10 04:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En samhällstrend i övrigt är att åldersgränser sänks. Miljöpartiet, som tillhör den partigrupp i EU-parlamentet som drivit frågan om höjd åldersgräns för A-traktorer, har till och med förespråkat att rösträttsåldern skall sänkas till 16 år, men man är tydligen inte beredd att låta en 15-åring framföra ett fordon i 30 km/h. Det vore bra om Miljöpartiet kunde förstå att tunnelbanan inte går hela vägen till Norrland.

Mycket uppseendeväckande är också hur Socialdemokraten Helene Fritzon röstade för förslaget i Europaparlamentet, men ändå samma dag gick ut på X (tidigare Twitter) och gav sken av hon röstat mot förslaget, och fördömde det. Det är inte första gången Socialdemokraterna röstar för ett förslag som är skadligt för Sverige, för att sedan låtsas som att de varit emot förslaget. Samma sak hände nämligen när Europaparlamentet röstade om tvångsisolering av hus. Att ljuga och inte ta ansvar för de förslag man röstat för är skadligt för förtroendet för demokratin i allmänhet, och oss politiker i synnerhet.

Än är hoppet inte ute och den slutliga uppgörelsen kommer att avgöras i förhandlingar med Ministerrådet. Statsministern har lovat att regeringen kommer att arbeta hårt för att gränsen för att köra epa-traktor inte ska höjas från 15 till 16 år. För att öka trafiksäkerheten för våra ungdomar, och alla andra som vistas i trafiken, har regeringen i stället infört bland annat prövotid, bälteskrav och återkommande besiktning, precis som för vanliga personbilar. Det är vägen vi bör gå för att förhindra olyckor, inte genom höjd åldersgräns och förbudsiver.

Den höjda åldersgränsen för epa-traktorer är ännu ett exempel på hur klåfingriga EU-byråkrater och politiker ägnar sig åt att i detalj reglera EU-medborgarnas liv. Frågor som bäst kan avgöras hemma i Sverige ska inte regleras av EU. Att stoppa dessa dumheter är en oerhört viktig uppgift för varje frihetligt sinnad politiker, så att EU i stället kan vara en kraft för ett frihetligt Europa.