Ja, kommunen sparar pengar om lärarna undervisar mer

Gymnasiekolorna i Skellefteå ska spara pengar.
Därför förväntas lärarna undervisa mer än tidigare.
– Det blir billigare, men sämre för eleverna, menar läraren Ove Johansson.

Gymnasiekolorna i Skellefteå ska spara pengar. Därför förväntas lärarna undervisa mer än tidigare.

Gymnasiekolorna i Skellefteå ska spara pengar. Därför förväntas lärarna undervisa mer än tidigare.

Foto: Axel Hilleskog

Debatt2025-05-16 01:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så kom den till slut … den geniala idén att om alla gymnasielärare bara undervisar en kurs till var, så kommer vi spara pengar. Kommunen har naturligtvis helt rätt, vi kommer spara pengar, men vem är det som i slutändan kommer att få betala för det? 

Kommunens idé är enkel: Om varje lärare tar en kurs till, sex stycken grupper/klasser, kan var sjätte lärare tas bort. Om vi samtidigt minskar ner undervisningstiden för eleverna från 100 timmar per kurs till 89 timmar per kurs, så klämmer vi in undervisningen för varje lärare i schemat. För mina ettor som har matematik varje dag skulle denna minskning kunna likställas med att vi tar bort nästan två veckors undervisning och för en kurs som har två lektioner i veckan skulle det vara samma sak som att vi idag ställde in sex veckors undervisning … MEN … eleverna ska fortfarande hinna med SAMMA skolverksbestämda innehåll!

Om jag tar ett exempel på lektionsnivå:
Idag har vi 70–80 minuter matematik varje dag med våra naturettor, skulle detta bli verklighet så skulle de gå ner till max 60 minuters lektioner. Nu kanske du tänker att 10-20 minuter hit eller dit inte spelar någon roll, men det är den sista kvarten jag får absolut flest frågor under en lektion. Nästa år kommer jag skicka hem eleverna och hoppas att de har en mamma eller pappa som kan hjälpa dem precis när de börjar räcka upp händerna och att hjälpa de som har det svårt utanför lektionstid kommer vi inte hinna då vi ska vidare till nästa klass.

Tänk dig att du är den eleven. 
Tänk dig att du varje dag går hem utan att vara klar, utan att få den hjälp du vill ha. Exemplet ovan är bara påverkan på en kurs, men tänk då på att undervisningstiden skall minskas i samtliga kurser. Det kommer, som min kollega Sandra Normark skrev i Norran den 19 april, ”kräva en helt annan typ av elev – med självdisciplin, struktur och förmåga till självstudier.”

Förslaget som politikerna kommer med kommer försämra för din son, för din dotter och det skulle jag vilja att de i så fall står för. Jag gör det då sannerligen inte! Jag vill att någon uttalar sig offentligt och inte bara gräver ner huvudet i sanden och säger ”det kommer absolut inte märkas att varje lärare undervisar en grupp till”. Jag vill höra någon från kommunen säga: ”JA, vi är medvetna om att det blir sämre för ditt barn och att vi tar av ditt barns framtid”

Jag har sysslat med elitidrott genom hela mitt liv och det finns inte en elitidrottare som tänkt tanken att 89 timmars träning kommer bli bättre än 100 timmar, samtidigt som din tränare tar sig an en träningsgrupp till – det blir väl toppen, trots att jag ska träna ett lag till kommer du få lika mycket hjälp att utvecklas ändå. Eller!?

Så, om du fortfarande inte förstått vem som i slutändan får betala när kommunen ska spara på gymnasiet kommer svaret här: Det är din son. Det är din dotter.