Alla ska kÀnna sig vÀlkomna i Svenska kyrkan

Skribenter och företrÀdare för nomineringsgrupper ser Svenska kyrkan som en politiskt neutral institution. SÄ Àr det inte.

Svenska kyrkan ska vara vÀlkomnande för dem som Àr troende, men ocksÄ för dem som inte Àr det, skriver bland andra Magnus HÀggbladsom (SD) som kandiderar till kyrkomötet, LuleÄ stift.

Svenska kyrkan ska vara vÀlkomnande för dem som Àr troende, men ocksÄ för dem som inte Àr det, skriver bland andra Magnus HÀggbladsom (SD) som kandiderar till kyrkomötet, LuleÄ stift.

Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix/TT NyhetsbyrÄn

Debatt2021-09-14 10:55
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svenska kyrkan ska vara vÀlkomnande, till gagn för hela svenska folket.

Oavsett vem du Àr, vad du varit med om och vilken ideologisk hemvist du har.

Svenska kyrkan ska vara vĂ€lkomnande för dem som Ă€r troende, för dem som tror pĂ„ ”nĂ„got” eller en odefinierad högre gudomlig makt.

Kyrkan ska ocksÄ vara vÀlkomnande för dem som inte Àr troende och som vill ta del av det tusenÄriga kulturarv som kyrkan Àr bÀrare av.

Gemenskapen Àr central i den kristna tron.

Det Àr tydligt att flertalet skribenter och företrÀdare för nomineringsgrupper i Norr- och VÀsterbotten ser Svenska kyrkan som en politiskt neutral institution. SÄ Àr det emellertid inte.

De har inte förstÄtt det enskilt största problemet, eller sÄ vill de inte kÀnnas vid det. Svenska kyrkan Àr i dag tydligt pÄverkad av rikspolitiska ideologier i stÀllet för den teologiska grund som kyrkan vilar pÄ.

Detta har sin grund i socialdemokratins idĂ©er, frĂ„n första halvan av 1990-talet, om att ”lĂ€gga ner” Svenska kyrkan, tillsammans med 68- rörelsens intĂ„g i den kyrkliga organisationen för att steg för steg förverkliga denna ambition.

68-rörelsens intĂ„g i svenska institutioner Ă€r vĂ€l dokumenterad. Lika mycket forskning har inte genomförts avseende rörelsens pĂ„verkan pĂ„ Svenska kyrkan. Detta innan Johan Sundeen, docent i idĂ©- och lĂ€rdomshistoria vid Lunds universitet samt universitetslektor pĂ„ Högskolan i BorĂ„s, slĂ€ppte sin nya bok ”68-kyrkan: svensk kristen vĂ€nsters möten med marxismen 1965–1989”.

DÀr beskriver han hur 68-rörelsen lÀt kyrkan prÀglas av marxismen, som var ganska stark pÄ 1960-, 1970-, 1980- och 1990-talet. Under senare tid har vÀnsterliberala krafter lÄtit kyrkan prÀglas av vÀnsteridéer och postmodernistiska ideal.

Ärkebiskop Antje JackelĂ©n har haft en tydligt aktivistisk agenda och förordat Svenska kyrkan att agera likadant. VĂ€l i linje med 68-rörelsens perspektiv att ”allt Ă€r politik”.

Det Àr hög tid för Svenska kyrkan att bli en kyrka dÀr alla kÀnner sig vÀlkomna. En folkkyrka.