Svenska kyrkan ska vara vÀlkomnande, till gagn för hela svenska folket.
Oavsett vem du Àr, vad du varit med om och vilken ideologisk hemvist du har.
Svenska kyrkan ska vara vĂ€lkomnande för dem som Ă€r troende, för dem som tror pĂ„ ânĂ„gotâ eller en odefinierad högre gudomlig makt.
Kyrkan ska ocksÄ vara vÀlkomnande för dem som inte Àr troende och som vill ta del av det tusenÄriga kulturarv som kyrkan Àr bÀrare av.
Gemenskapen Àr central i den kristna tron.
Det Àr tydligt att flertalet skribenter och företrÀdare för nomineringsgrupper i Norr- och VÀsterbotten ser Svenska kyrkan som en politiskt neutral institution. SÄ Àr det emellertid inte.
De har inte förstÄtt det enskilt största problemet, eller sÄ vill de inte kÀnnas vid det. Svenska kyrkan Àr i dag tydligt pÄverkad av rikspolitiska ideologier i stÀllet för den teologiska grund som kyrkan vilar pÄ.
Detta har sin grund i socialdemokratins idĂ©er, frĂ„n första halvan av 1990-talet, om att âlĂ€gga nerâ Svenska kyrkan, tillsammans med 68- rörelsens intĂ„g i den kyrkliga organisationen för att steg för steg förverkliga denna ambition.
68-rörelsens intĂ„g i svenska institutioner Ă€r vĂ€l dokumenterad. Lika mycket forskning har inte genomförts avseende rörelsens pĂ„verkan pĂ„ Svenska kyrkan. Detta innan Johan Sundeen, docent i idĂ©- och lĂ€rdomshistoria vid Lunds universitet samt universitetslektor pĂ„ Högskolan i BorĂ„s, slĂ€ppte sin nya bok â68-kyrkan: svensk kristen vĂ€nsters möten med marxismen 1965â1989â.
DÀr beskriver han hur 68-rörelsen lÀt kyrkan prÀglas av marxismen, som var ganska stark pÄ 1960-, 1970-, 1980- och 1990-talet. Under senare tid har vÀnsterliberala krafter lÄtit kyrkan prÀglas av vÀnsteridéer och postmodernistiska ideal.
Ărkebiskop Antje JackelĂ©n har haft en tydligt aktivistisk agenda och förordat Svenska kyrkan att agera likadant. VĂ€l i linje med 68-rörelsens perspektiv att âallt Ă€r politikâ.
Det Àr hög tid för Svenska kyrkan att bli en kyrka dÀr alla kÀnner sig vÀlkomna. En folkkyrka.