Nu har regeringen aviserat att de kommer sÀnka reduktionsplikten, frÄn dagens 30 procent ned till 6 procent. Detta hÀvdar regeringen kommer sÀnka priset vid pump med 5:50 kronor. Men det dröjde inte lÀnge förrÀn transportföretagen, drivmedelsföretagen och till och med statsministern sjÀlv ifrÄgasatte politiken.
För den som kör pÄ bensin, innebÀr det enligt experterna nÄgra ören billigare bensin. För den som kör diesel handlar det kanske om nÄgra fÄtal kronor. För klimatet innebÀr det 4 miljoner ton ökade utslÀpp, varje Är. En ökning av 4 miljoner liter fossil diesel, om dagen.
Förslaget frÄn regeringen gÄr helt enkelt inte ihop. Det regeringen Ästadkommer Àr att pÄ ett brÀde missa Sveriges klimatmÄl, öka utslÀppen och sÀnka brÀnslepriset med en hittills okÀnd, men lÀgre siffra Àn vad de först lovade.
Centerpartiet visar pÄ en annan vÀg. Det behöver inte finnas en motsÀttning mellan att klara klimatmÄlen och se till att de som behöver bilen har rÄd att tanka. DÀrför har Centerpartiet tagit fram en modell för "Tanka svenskt!". Ett paket bestÄende av flera skarpa förslag som Àr bra för klimatet, för landsbygden och för Sverige.
Förslaget gÄr ut pÄ:
- att sÀnka momsen för biobrÀnsle (1 kr/l lÀgre pris)
- att sÀnka avgifter och skatter kopplade till reduktionsplikten (2 kr/l lÀgre pris)
- att öka den svenska produktionen av biodrivmedel (1 kr/l lÀgre pris)
Med "Tanka svenskt!" kan vi sÀnka priset med fyra kronor per liter vid pump.
Det finns idag en jÀttestor potential för svenska biodrivmedel som sÀnker bÄde priset och utslÀppen. De nya förslagen sÀkerstÀller att biobrÀnslet inte bara blir lösningen för att klara klimatet, utan ocksÄ lösningen för att fÄ ner priset. Samtidigt skapas nya jobb pÄ landsbygden och gör oss mindre beroende av olja frÄn skurkstater. PÄ sÄ sÀtt kan vi skona bÄde miljön och svenskarnas plÄnböcker.
"Tanka svenskt!" Àr en viktig del i folkrörelsen för klimatet, dÀr det blir enklare att stÀlla om oavsett plÄnbok och bostadsort. SÄ smart! SÄ centerpartistiskt!