Krönika: Världens enda och första presskonferens – där du inte får filma

Just det. I SHL finns presskonferensen, där media inte får filma. År 2015. I Sverige. Välkommen till SHL, typ! Ligan som vill nå ut fansen!? Eller är det så?

Foto: Foto: Adam Savonen

Sport2015-09-21 23:55

I lördags kom debatten upp till ytan. Nerikes Allehanda blev stoppade att filma SHL:s presskonferens i Malmö. De gjorde med rätta en ganska tydlig markering. De kastade SHL i papperskorgen.

Här uppe i Skellefteå har vi varit stoppade att filma presskonferenser i ett par år nu. Ni läste rätt – STOPPADE ATT FILMA på PRESSKONFERENSEN.

Det gör SHL världsunikt. De har alltså en presskonferens där media inte tillåts att filma. Frågan är om det ens är tillåtet att kalla det presskonferens när pressen INTE är tillåten att filma. Det är faktiskt rätt tveksamt. De eliminerar ju all media som på något sätt jobbar med rörlig bild. I år, det är ju faktiskt 2015, är ju rörlig bild en allt växande del av alla media – inte minst på Internet.

SHL utger sig för att vara Sverige mest framstående liga. Men när det gäller media och PR är ligan – hur märkligt det än kan låta – ett U-land.

Sanningen är den att hockey har varit en stor sport i landet i snart 100 år. Sporten har alltid haft en stark publiktilldragning och de ledare, styrelser och klubbdirektörer som har tagit över i klubbar, har alltid haft en hel del gratis när det gäller det grundläggande intresset för sporten.

Tillsammans med fotboll har hockeyn haft en förmåga att se sig själva som överexponerade. I likhet med Zlatan har det funnits en aura av att media behöver fotbollen, Zlatan och hockey mer än vad de behöver media.

En attityd och en idé som förstås är hur korkad som helst. Sporterna i dag bygger ju på att skapa intresse för att locka folk. Rimligen borde alltså de nämnda etablissemangen jobba ännu hårdare för att få ännu mera media och hausse kring sporten.

Fotbollen, hockeyn och Zlatan behöver media. Även om det  i ödmjukhetens namn också motsatt förhållande: Mediaföretagen behöver Zlatan, fotboll och hockey också. Det finns en tydlig växelverkan, där båda har glädje av att inte sätta en massa konstiga gränser.

Presskonferensen i Malmö i helgen och SHL är ett tydligt exempel på när en sport ställer sig över sammanhanget. Presskonferenser finns till för att en samlad press ska kunna ställa frågor, för att rationalisera för tränare och andra inblandade, så de slipper svara på samma frågor tio gånger om.

Anledningen till att media inte får filma de så kallade presskonferenserna (klubbkonferenser är nog ett mer korrekt ord) är för att SHL har sålt rättigheterna till Cmore. SHL har alltså gjort presskonferensen till en produkt, som de har sålt till Cmore. Det är så korkat att jag undrar om det verkligen är 2015. Något liknande exempel finns inte – inte i sportvärlden – och inte i något annat sammanhang heller. Och vid det här laget börjar jag ha passerat ganska många presskonferenssammanhang och har aldrig varit med något som är i närheten.

Med tanke på att media deltar på de här så kallade presskonferenserna, som dessutom är en kommersiell produkt, borde mediaföretagen skicka räkningar till SHL. Mediaföretagen är ju med i ett sammanhang som SHL har sålt och tjänat pengar på.

Självklart ska det vara fritt att göra vad som helst på presskonferensen. Allt annat är bara konstigt. Syftet är ju att nå ut till de som faktiskt finansierar SHL – fansen. Du behöver inte vara rymdingenjör för att förstå att i slutändan har SHL allt att vinna på att ha en öppen och fri presskonferens. Annars så är första steget att sluta kalla det presskonferens. För då är det en klubbkonferens och inget annat.

Och sedan finns ju en annan aspekt också. Klubbarna ställer ju ständigt frågan numera var publiken finns? Svaret på hur man lockar publik ligger i en kombination av media, PR och en egen utveckling av produkten. Med en sådan bakgrund är det ju ännu mer paradoxalt att SHL har en presskonferens där man inte får filma.

I morgon: Krönika del 2: Om hockeyn är illa – är fotboll värre

undefined