Diskutabel utvisning: ”Ligan måste ta tag i det där”

I andra perioden mellan Mora och Skellefteå AIK föll plötsligt Michael Bromé till isen efter en tackling av Mike Kostka. Domarna blåste inte direkt, men Bromé låg kvar.

Nya chaufförer och nya bussar väntas inom färdtjänsten. Lars Åberg förhoppningsfull inför framtiden. Arkivbild: Lars Eriksson

Nya chaufförer och nya bussar väntas inom färdtjänsten. Lars Åberg förhoppningsfull inför framtiden. Arkivbild: Lars Eriksson

Foto: Foto: Adam Savonen

Sport2018-01-05 01:20

Domen blev 2+10 minuter på AIK-backen för checking to the head. Tacklingen tog inte i huvudet.

AIK-tränaren Bert Robertsson var inte glad över bedömningen och händelsen.

– Det är djupt oetiskt att förstärka på det där sättet och få det till att det är en tackling mot huvudet när det inte var det. Det är en sak att förstärka sig till en tvåa, men det här är något annat. Det här är något som inte ska förekomma i hockeyn. Ligan måste ta tag i det här.

Kostka var själv förvånad över bedömningen och pratade länge med domaren efter slutsignalen av andra perioden.

Kostka saknade sin klubba, men kom inte i någon hög fart när han genomförde tacklingen.

Däremot ska tacklingen inte vara anmäld.

– Som systemet fungerar vore det ju riktigt illa om det slutar med avstängning och massor av pengar i böter för att någon har förstärkt. Det är också en anledning till att det är oetiskt och omoraliskt att fejka att en tackling tar i huvudet.

AIK har två avstängningar i nuläget. Laget leder även utvisningsligan när det handlar om tvåminutersutvisningar.

Noterbart är att laget samtidigt utmärker sig offensivt i den bemärkelse att laget skjuter flest skott i ligan.

Karlskrona har nästan motsatt position. De skjuter näst minst skott och har minst utvisningsminuter.

Ett samband som ger liv i myten att offensivt spel inte lönar sig.

Nya chaufförer och nya bussar väntas inom färdtjänsten. Lars Åberg förhoppningsfull inför framtiden. Arkivbild: Lars Eriksson
Nya chaufförer och nya bussar väntas inom färdtjänsten. Lars Åberg förhoppningsfull inför framtiden. Arkivbild: Lars Eriksson