4147 personer var i publiken senast i Skellefteå Kraft Arena.
Årets snitt AIK ligger på måttliga 4863 personer.
Bortsett en svacka i december går AIK fram som ett lok i elitserien. Laget har så här långt uppnått det bästa resultatet sedan 80-talet och mycket talar för att årets tabellplacering kan den bästa sedan comebacken. AIK skulle kunna bli ett topplag redan fjärde säsongen efter sin comeback i elitserien.
Ändå sviker publiken. Konstigt kan tyckas, men ishockey i dag är så mycket mer än bara ishockey. AIK och elitserien ligger fortfarande efter när det gäller produktarbetet.
Borta är den tid då enbart ishockeyn sålde biljetter som gav sponsorer och allmoser. Ishockey i dag är inte längre än arbetarsport med en genuint inbiten publik.
Den publik som har bäst möjlighet att följa laget är i dag slipsförsedda människor som älskar helhetsupplevelsen.
I Sverige går det dock inte att lura publiken. Grundplåten att locka publik är, tack och lov, fortfarande vinster och ett eget spel. Men ska publiksiffrorna upp måste klubben jobba aktivt med mer delar än så.
Skellefteå Kraft Arena med all kultur som finns i Skellefteå AIK, borde vara som en "kyrka". Men har man rest långt för att besöka arenan för att se och andas kultur, då blir man besviken.
Det finns inga bilder, inga tröjor och ingen annan nostalgi heller för den delen. Ett fan sa en gång till mig: "När jag vill se hockey, då går jag och ser Linköping. Vilket jag egentligen aldrig gör. När jag vill se kultur, då ser jag Skellefteå AIK."
Det borde klubben jobba hårdare med. Det mest "kulturella" rummet nu, är konferensrummet där styrelsen har möten. Ett väldigt ickeoffentlig rum. Tapetsera upp historien i hallen. Och sätt upp tröjor i taket. Skellefteå AIK är allt annat än identitetslöst. En klubb ska hylla sina hjältar.
Den andra delen är arrangemanget och showen. På marknadssidan syns i regel bara kostnader när en show ska sys ihop. Framförallt när det till syvende och sist ändå inte innehar huvudrollen i hockeyprodukten. Men jag är övertygad om att pengarna betalar tillbaka sig med ränta på lång sikt - om klubben skulle våga satsa en extra slant på intro och entré. Eller varför inte bidra till en ny ljudanläggning i hallen. Det är kommunens ansvar, men politikerna lägger ju hellre pengar på etanol i Afrika, så det vill nog till att hyresgästerna lägger upp ett koncept när det gäller ljudet.
Luleå Hockey är ett bra exempel på hur satsade pengar betalar tillbaka sig. När det köpte björnhuvudet i mitten på 90-talet och bytte logga innebar det ett kostnad på 250 000 kronor. Hur mycket det gav tillbaka är okänt, men både på kort och lång sikt hade Luleå stora intäkter. Björnhuvudet är fortfarande i dag en av de häftigaste delarna av en entré i elitserien. Det gäller att våga satsa pengar för att vinna.
Det finns ytterligare två punkter som jag tror kan göra att publiken blir mer attraherad att se hockey live, istället för på TV eller inte alls.
Biljettpriserna är i värsta laget. Har man inte säsongskort och familj, är det omöjligt att se alla matcher. Det går i princip inte. Då måste man välja matcher och konsekvensen blir att det blir övertryck på vissa matcher och mindre bra på andra matcher. Det kanske är mycket jobb, men diffrentierade priser vore inte så dumt. Då skulle det sannolikt inte kännas så konstigt att det var dyrt att gå och se AIK spela mot Luleå. Luleås ståplatsbiljetter kostar 70 kronor per match. Här i Skellefteå kostar det 110 kronor. Kostnaden är en utan tvekan en mycket viktig faktor när det gäller att köpa biljett.
Slutligen skulle man ibland önska att hela etablissemanget hade sett en presskonferens inför en titelfight i proffsboxning. Ödmjukhet är fint, men det skulle inte skada om de inblandade skulle våga vara lite kaxiga. Där är Luleå ett föredöme. De har snackat upp sin produkt till den grad att fallet blir tungt om de (mot all förmodan) skulle missa slutspel. Men fansen och publiken älskar det.
Det är mycket tugg och många klyschor. Väldigt lite är nytt när de inblandade ska uttala sig. Ibland kan man lite skämtsamt undra om jag kanske skulle skriva en bok om hur man inte bygger en produkt. Lite attityd skapar intresse och puls. Det säljer biljetter.
Luleå har höjt sin siffra från drygt 4900 personer i snitt till 5266 personer. AIK har gått motsatt väg.
Elitserien och Skellefteå Kraft Arena lockar inte lika mycket längre som en ny produkt. Nu måste klubben göra produkten attraktiv på ett mer mångfacetterat sätt. Utan att tulla på resultaten förstås.
Vad tycker ni?
Varför kommer färre personer till Skellefteå Kraft Arena?
//Adam S