Foto: Johan Nilsson/TT

Snö, mörker och kyla fortsätter locka

Ledare. Det är inte bara fordonstestbranschen som lockas av norrsken och vit snö som knarrar under skorna. Norra Sverige är på väg att få en ny gren av testverksamhet, tester av tåg. Med tanke på hur det brukar se ut, med frusna växlar nedisade tåg, med försenade och inställda tåg, och allmänt kaos, borde det finnas en viss potential.

Svensk kyla lockar bilvärlden till bland annat Arvidsjaur och Arjeplog. Arjeplog var först ut. Där har biltesterna pågått i snart 50 år.

Sedan många år tillbaka gör snö, mörker och kyla att ett femtontal förband och skolor söker sig till norra Sverige för att öva; främst från EU-länder och Nato-länder. De är bland annat intresserade av att lära sig hur subarktisk miljö inverkar på människor och materiel. Vinterutbildningar sker bland annat i Arvidsjaur.

Men det är inte bara fordonstestbranschen och militärer som lockas av snö som knarrar under skorna. Norra Sverige är på väg att få en ny gren av testverksamhet, tester av tåg. Med tanke på hur det brukar se ut, med frusna växlar och nedisade tåg, med frustrerade passagerare och inställda tåg, och allmänt kaos, borde potentialen finnas.

Ska tåget på sikt och på allvar kunna konkurrera med flyget måste både de frusna växlarna och de försenade tågen bli betydligt färre. Tågstrul handlar inte bara om bristande järnvägsunderhåll, det handlar i lika stor utsträckning om att lokomotiv, komponenter och signalsystem ska klara snön och kylan betydligt bättre än i dag.

Lite mer än sju mil järnväg ska rustas upp. Det handlar om sträckan mellan Jörn och Arvidsjaur, som går mellan Stambanan genom övre Norrland och Inlandsbanan. Järnvägen öppnades för allmän trafik i december 1928 och det sista tåget avgick den 27 maj 1990 sedan SJ upphört med trafiken på grund av för dålig lönsamhet.

Det är företaget Rail test nordic som tillsammans med kommuner och länsstyrelserna i Norr- och Vänsterbotten vill att den nedlagda järnvägen ska bli testjärnväg.

Michael Almenäs är affärsutvecklare på Rail test nordic. Till SR/Ekot (7/7 2018) säger han: ”Vi är övertygade om att vi kommer att kunna driva den här anläggningen på ett lönsamt sätt, därför att vi kommer att få kunder från hela Europa.”

Fullt utbyggd beräknas testanläggningen kosta drygt tre miljarder kronor. Byggstart för en första etapp är planerad till slutet av 2019. Diskussioner om finansieringen pågår. Bland annat hoppas initiativtagarna på pengar från Skanska Sverige och på Europeiska investeringsbanken.

Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) har tidigare sagt att planerna låter intressanta. Lotta Åman, kommunalrådskollegan i Arvidsjaur, hoppas att planerna går i lås: ”Det blir ju ännu mer kluster i denna region, vi har biltest och komponenttest, nu tågtester, det vore magiskt om det här gick igenom, säger hon till SR/Ekot.

Det är inte svårt att förstå Lotta Åhmans entusiasm. I dag sysselsätter bil- och kompontenttesterna tillsammans tusentals personer och omsätter över en miljard kronor per år. Verksamheten innefattar allt från vintertester och långfärdstester, till kringtjänster som plogning, garageuthyrning, boende och rekreation.

Det är välkomna pengar för många kommuner, företagare och privatpersoner i Norrlands inland.

Snö, mörker och kyla finns det gotta om i norra Sverige. Kan kommuner, företag och privatpersoner utnyttja det som är gratis till att skapa arbetstillfällen och välfärd är det naturligtvis välkommet; oavsett om det gäller biltestverksamhet, tester av järnvägsmaterial eller utbildning av soldater och förband.

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut