Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT

Vi måste sätta laget före jaget

Krönika. Det skolsystem som vi har fastnat i har lett till försämrade resultat, segregation och lärarbrist. Men i stället för att göra något åt det fortsätter vi mot vad som kommer att innebära Sveriges död som i-land. OECD skrev redan 2015 att Sverige är i akut behov av stora skolreformer.

Jag är lärare och har aldrig varit med om en terminsstart som denna.

En silly season utan dess like.

Än verkar det inte vara riktigt klart hur klasserna ska se ut, för hipsvips var det någon som inte fick spanska som språkval och då måste hen byta skola.

Jag raljerar, men mindre än ni tror.

1992 skrev OECD en rapport där de ifrågasatte varför regeringen ville kasta en så framgångsrik skola som Sveriges i sjön. Sveriges skolsystem var jämlikt och resultaten var i världsklass.

Ingen tog rapporten på allvar och vi blev, tillsammans med Chile, det enda land som inte behöll ett system som resten av världen försökte kopiera. På den tiden var 92 procent av lärarna utbildade. I dag är siffran nere på 70.

Sveriges skolsystem var jämlikt och resultaten var i världsklass.

Det skolsystem som vi har fastnat i har lett till försämrade resultat, segregation och lärarbrist. Men i stället för att göra något åt det fortsätter vi mot vad som kommer att innebära Sveriges död som i-land. OECD skrev redan 2015 att Sverige är i akut behov av stora skolreformer.

Sedan 1992 är alltså föräldrar och elever ”kunder”. Jag vet inte hur många artiklar vi har sett om engelska skolan, men jag gissar att rektorn jublar över all publicitet. Skolor i dag gör det. Frukost bjuder de också på. Det gillar föräldrar.

Mina barn går på en skola långt från rubrikerna, nämligen Tuböleskolan. Där är marknadsföring tack och lov inte prioriterat.

Hela den socioekonomiska skalan är representerad och därför sätts laget före jaget. När jag pratar med en pedagog blir jag alltid imponerad av att hen har gruppens perspektiv med sig när vi pratar om mitt barn. Därför att barn förtjänar att vara en i gruppen och inte alltid förälderns guldhjärta som ska bli något stort. Det är vilsamt att inte hela tiden vara i fokus.

Flera av de bästa pedagoger jag har mött finns på Tuböleskolan, för de har prioriterat undervisningsmetoder före yta. Barnen lär sig på lektionerna, men också på rasterna, i samspel med barn från alla typer av hem, med alla typer av förutsättningar.

Det ska givetvis gå att byta skola när något inte fungerar för en individ, men vi måste överge friskolesystemet.

Ett experiment som har pågått i 27 år och lett till segregation, lärarbrist och sämre resultat. Förstår inte politikerna att det brinner i knutarna?

Idha Karlsson, språklärare, tidigare ordförande för Feministiskt initiativ i Skellefteå

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut