Omställningen av fordonsflottan går långsamt, men kan skyndas på med fler styrmedel.
Omställningen av fordonsflottan går långsamt, men kan skyndas på med fler styrmedel. Foto: Yvonne Åsell/SvD/TT

Ombyggda bilar kan snabba på omställningen

Krönika. Hos tankesmedjan Fores lyftes Frankrike upp som exempel. Där kostar en konvertering 7 000 kronor, innebär sänkt skatt och ger möjlighet att köra på etanol för sju kronor milen. Även med den något sämre verkningsgraden för E85 inräknad är ombyggnadskostnaden troligen intjänad inom något år.

– Köp en elbil.

MP-språkröret Per Bolunds råd i våras (SVT 12/5 2019) till de som drabbats av höga bensinpriser väckte känslor.

Även om priserna börjar sjunka, och fler bilar finns på andrahandsmarknaden, kostar de flesta elbilsmodellerna flera hundratusen kronor.

Till Per Bolunds försvar ska dock sägas att han också kommit med förslag som är mer realistiska för dem som inte har en ministerlön.

I somras föreslog han och riksdagskollegan Lorentz Tovatt (MP) ett stöd för att bygga om bensinbilar till drift på etanol och biogas (Expressen 30/6 2019). Det är en intressant idé som diskuterades på ett seminarium arrangerat av 2030-sekretariatet hos tankesmedjan Fores häromveckan (3/10 2019).

På sikt lär elbil bli huvudalternativet för de flesta. Men än så länge utgör elmodellerna bara ett par procent av nybilsförsäljningen, och en genomsnittlig bil körs i 17 år innan den skrotas.

En konverteringssubvention skulle troligen göra kalkylen enkel för en stor mängd bilister.

Det innebär att en stor mängd förbränningsmotorer kommer att fortsätta rulla på de svenska vägarna. En ombyggnad av sådana bilar är ett förhållandevis enkelt ingrepp – enligt branschen kan det göras på några timmar i en verkstad – som minskar koldioxidutsläppen med 50–95 procent.

Att sådana konverteringar inte tagit fart har sina förklaringar. E85 som drivmedel har i många fall blivit lönsamt först med stigande bensinpriser, och har dessutom omgetts av numera vederlagda myter kring dålig miljömässighet och ökade servicekostnader. En ombyggnad kostar 10 000–15 000 kronor, ger inte sänkt skatt och har inneburit en viss osäkerhet.

Det kan ändras med politiska styrmedel. En konverteringssubvention skulle troligen göra kalkylen enkel för en stor mängd bilister.

Hos Fores lyftes Frankrike upp som exempel. Där kostar en konvertering 7 000 kronor, innebär sänkt skatt och ger möjlighet att köra på etanol för sju kronor milen. Även med den något sämre verkningsgraden för E85 inräknad är ombyggnadskostnaden troligen intjänad inom något år.

Till skillnad från Sveriges befintliga bonus malus-system vore det en klimatsatsning som inte bara riktar sig till den med stor plånbok.

Att avfossilisera fordonsflottan är en mångbottnad utmaning som inte kommer att lösas av en enda reform. Utbyggnaden av laddinfrastrukturen måste fortsätta, samtidigt som alternativa bränslen som HVO100 – en biodiesel som certifieras för allt fler bilar – lär ha en roll att spela.

Politiken gör klokt i att sprida äggen till mer än en korg. Konvertering av bensinbilar bör vara en av dem.

Joakim Broman, ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån

Länkar:

Seminariet arrangerat av 2030-sekretariatet hos tankesmedjan Fores:

https://www.youtube.com/watch?v=wJjtMf9mtXc

Per Bolund och Tovatt Lorentz om stöd för att bygga om bensinbilar:

https://www.expressen.se/debatt/alla-ska-kunna-tanka-fornybart-vid-macken/

Bakgrund:

https://www.klimatpolitiskaradet.se/wp-content/uploads/2019/09/kprrapport190426.pdf

HVO100:

http://www.gronabilister.se/hvobilar

https://teknikensvarld.se/hvo100-raddaren-i-dieselnoden/

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut