Kaos utbröt och jag hörde någon skrika: ”Call an ambulance!”
Kaos utbröt och jag hörde någon skrika: ”Call an ambulance!” Foto: Stina Stjernkvist/TT

Kloka lär av andras misstag

Krönika. ”Den kloke lär sig av andras misstag, en dåre av sina egna.” Det är ett ordspråk som på ett bra sätt beskriver vem jag är. Jag älskar utmaningar och är orädd inför de flesta uppgifter.

Plötsligt rusade flera personer fram och började ge hjärtlungräddning.

Kaos utbröt och jag hörde någon skrika: ”Call an ambulance!”

Platsen var Dubai. Jag skulle introducera vår nya produkt. Framför mig satt ägare, vd:ar och försäljningschefer från hela Mellanöstern.

Jag hade övat in en stark inledning. En inledning som tidigare fungerat perfekt. Precis när jag skulle inleda min presentation lät jag en kollega gå framför scenen. Där skulle hen ramla ihop. Jag skulle sedan säga: ”Lugn, det ni ser är ett exempel på en helt vanlig sjukhussituation. Någon faller.”

Den här gången gick det inte som det brukade. Ett milt kaos utbröt. När förvirringen lagt sig, och de förstod att min vän inte var skadad, lugnade situationen ner sig. Jag förklarade att detta var en kul grej som ingick i presentationen. En äldre herre tittade på mig och sa: ”Peter, do you see anyone laughing?”

Jag blir fortfarande då och då påmind om den dagen. I dag skrattar vi åt det.

”Den kloke lär sig av andras misstag, en dåre av sina egna.” Det är ett ordspråk som på ett bra sätt beskriver vem jag är. Jag älskar utmaningar och är orädd inför de flesta uppgifter.

I de flesta företag jag har arbetat i har det inte dröjt länge innan jag tilldelats deras mest krävande kunder. Det har varit tufft och jag har ofta fått stryk i processen. Det har handlat om att starka och drivna entreprenör som krävde samma engagemang av sina leverantörer som av sig själva.

Jag lärde mig massor om mänskliga relationer och hur man ska ”ta folk”. I dag är många av dessa ”krävande kunder” mina vänner och utgör en viktig bas i mitt breda nätverk.

Jag upplever att många företag underskattar de kulturella skillnaderna när man göra affärer i andra länder. Det leder ofta till kommunikativa missförstånd där konsekvensen gång på gång blir fördyringar och förlorade affärer. Även om kunder och behoven ser likvärdiga ut så är det sättet man gör affärer på som skiljer sig.

Kaos utbröt och jag hörde någon skrika: ”Call an ambulance!”

Jag vill dela med mig av tre viktiga dygder som jag anser vara viktiga vid internationell försäljning:

- Tålamod. Allting tar betydligt längre tid än vad man vill och än vad man förväntar sig att det ska göra. De gäller att göra sin hemläxa kring din motpartens seder och bruk för att förstå vad det är man ger sig in i.

- Mod. Att våga driva affärer med större kraft. Det handlar om affärer och att tjäna pengar. Att luta sig tillbaka ökar risken för att kunden i något skede prioriterar bort dig och din produkt till förmån för någon annan.

- Trovärdig. Var ärlig och pålitlig. Det kan inte nog poängteras mer än att den som spelar falskt aldrig kommer att lyckas med långsiktiga affärer. Ditt namn är ditt varumärke.

Peter Karlstén, företagare och entreprenör

Anmäl till Pressombudsmannen Rätta artikeln Skriv ut